Tuesday, December 29, 2009

Bukan Melayu Boleh jadi MB Kelantan.. Nik Aziz boleh jemput Lim Kit Siang

Cekati Tembaga menulis..

Nik Aziz nampaknya akan akhiri tahun 2009 yang penuh dengan kontroversi bagi dirinya dengan satu lagi kontroversi.

Tahun 2009 bagi Nik Aziz cukup meletihkan. Dia dihimpit dengan segala kemelut dari kiri dan kanan. Isu-isu seperti pelantikan menantu yang dipertikaikan seluruh negara, isu 'rasuah' haji yang diakuinya sendiri, isu perebutan kerusi empuk yang disandangnya selama hampir 20 tahun dan pelbagai isu lain sepanjang tahun ini hanya menyebabkan tidur Nik Aziz tidak lena.

Itu belum lagi diambil kira dengan perbalahan terbuka antara orang harapan dengan anak dan menantunya. Belum dikira lagi dengan kritikan terbuka anak lelakinya sendiri terhadap penasihat-penasihat peribadinya yang didakwa seringkali memberikan nasihat yang menyeleweng. Juga tidak dikira dengan kemunculan anak perempuannya membela suami di alam siber dengan terang-terang menuntut Exco kesayangan Nik Aziz meletak jawatan.

Semua ini hanya mengakibatkan Nik Aziz tidak memperolehi ketenangan hari tuanya sebagaimana doa umat Islam lain. Sebab itu Nik Aziz semakin hari semakin tidak menentu tutur lidahnya. Nik Aziz kian menghampiri eranya sebagaimana tahun 2009 yang hanya berbaki 2 hari lagi.

Tetapi tidak cukup dengan itu, semalam Nik Aziz umumkan sedia meminda Undang-Undang Tubuh Negeri Kelantan bagi memberi laluan kepada orang bukan Melayu menjadi Menteri Besar negeri ini.

Menurut Nik Aziz orang bukan Melayu pun boleh menjadi Menteri Besar Kelantan dengan syarat dia beragama Islam. Oleh itu jika pada masa akan datang orang Kelantan jangan marah apabila orang Cina atau Siam yang jadi ketua di Kota Darul Naim.

Dengan kenyataan Nik Aziz ini nampaknya satu lagi hak orang Melayu Kelantan akan tergadai. Kalau selama ini sejak merdeka, Kelantan menjadi antara negeri yang ekslusif dengan mensyaratkan hanya orang Melayu yang automatiknya beragama Islam sahaja layak mengetuai kerajaan Kelantan, jadi dengan 'keterbukaan' Nik Aziz ini Kelantan tidak ada bezanya dengan Pulau Pinang yang diketuai oleh Cina.

Kalau itu yang kita dan rakyat Kelantan redha, kita terimalah hasrat Nik Aziz ini dengan dada terbuka. Terimalah kenyataan betapa dengan hasrat Nik Aziz ini, Kelantan akan mencatat sejarah yang baru.

Rakyat Kelantan kena terima hakikat bumi Kelantan bukan lagi milik Melayu walaupun Melayu berjumlah 95% tapi relalah kaum yang hanya 3% bakal menjadi ketua kepada orang Melayu Kelantan. Bila ini berlaku jangan salahkan Nik Aziz kerana dia ada kuasa untuk merobah dan kita yang beri Nik Aziz kuasa untuk melakukannya.

Teruskanlah Tok Guru.. juallah apa saja, gadailah apa yang masih ada. Biarlah anak Melayu nanti berkelana di bumi sendiri. Ajaklah Lim Kit Siang jadi MB selepas Tok Guru bersara nanti.

Biarlah orang Melayu merempat asalkan undi cina Tok Guru dapat.
.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Salam bro, mu tengoklah nanati, ramailah keturunan Ching Peng akan bertukar dari Ah Cong kepada Cong Ablullah...... macam sekarang juga, pasal nak ratah daging gadis Melayu, ramai si Ah Cong tukar nama Melayu, tapi dalam diam-diam belasah daging khinzir kat Restoran Cina...

Tak mustahil nanti Lim Guan Eng akan masuk Melayu, konon Islam dengan nama Ligung bin Ablullah... pasal nak jadi MB Kelantan....

Anonymous said...

jange dk hina sangat ko tok guru tow...
lamo ke nyo bleh nyakit hadop pasa...
cuba tengok dlu diri kito staro mano...

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...