Monday, December 2, 2013

POLITIK TIADA ISTILAH REHAT..


"politik tiada istilah rehat". itu lah jawapan yg diberikan oleh seorang yg BK anggap 'mentor' apbila BK bagitau die yg BK nak rehat skejap drp berblog. BK mahu damai skejap brsama family, brsama saudara, brsama kwn2 dn brsembang tntang perkara2 yg  tidak brkaitan dgn politik..

ye betul.. BK akui tentang itu. wlpun BK boleh utk tidak menulis. tp hati BK tetap ingin mengambil tahu tntang hal2 brkaitan politik. BK tetap juga melihat, membaca, mendengar, menganalisa dn mncari kesahihan walaupun BK xzahirkan dlm bentuk tulisan..

Slepas PRU13 yg lpas, BK nampak banyak isu2 yg lbh brpihak kpd PAKATAN. byk kputusan2 krajaan yg xpopular. byk strategi2 yg dpt dibaca dgn mudah oleh pihak lawan. bila menjelang PAU pula, amat ketara skali prpecahan2 dlm UMNO. pemilihan juga xmnampakkan sesuatu yg baru. hanya ulang episod lama. pasti ramai yg menafikan statement ini atas dasar 'UMNO' walaupun hakikat sbenar mereka akui tntang perkara ini.

slps PRU juga sbnrnye byk isu2 besar yg timbul brkaitan pihak lawan. tp kita masih dgn sifat lama. xprnah mau mngheret 'permainan' shingga ke wisel penamat. masih dlm mood 'pemerintah'.

dan BK.. BK akan tunggu waktu yg sesuai utk kmbali aktif (dlm erti kata btl2 aktif). tp bila masanya BK pun xtahu.. wallahualam..

psstt... nik aziz dah tukar name tanah kat Tunjong?

Sunday, October 6, 2013

KELANTAN VS JDT : SUKU AKHIR KEDUA (6 VS 1). SEBUAH ULASAN TERBAIK!


Ok kita cakap pasal Gameplay lah. Kalau nak kira Adrenalin semangat itu semua tengah meletup, tak kira siapa. Yang tak pernah layan bola pun asal orang Kelantan, dengar berita begini terbayang suasana Final di Bukit Jalil walaupun dia tak pernah pergi pun. Nak bagi bayangan bahawa kalau pejabat kerajaan negeri buka waktu malam pun semua berkumpul dewan makan yang ada Tv dan Astro. Budak exam UPSR yang mak ayah tak pernah bawa ke Final pun boleh bayang dengan betul kehangatan Final bila tengok game tadi. Yang lebih special anak Kelantan di Johor, yang penakut jalan menunduk menguntum senyum, yang berani berkepak dada pakai jersi pagi esok. Itu semua ekspresi masing-masing punya hal.

Kalau sebelum ini saya berprinsip Johor akan terkeluar dari saingan di Kota Bharu kerana ketumpulan jentera serangan, tetapi saya silap. Sebenarnya kerana kematangan dan kehendak pemain pertahanan yang begitu besar untuk menambah semangat penyerang untuk bekerja mencari gol. Yang kedua, saya beranggapan Gameplay Azmi Mohammed yang bagus di First Leg sehingga Kelantan terduduk di Larkin, tapi sebenarnya kerana benteng Kelantan yang pudar dengan gandingan yang jarang digandingkan, Farisham di kanan dan Azizi di tengah. Saya rasa mereka berdua jarang bermain sekali, kerana Poknik dan Daudsu amat dominan di dua posisi tersebut, jika di tukar mungkin salah seorang.

Sebenarnya kerencatan pertahanan kedua-dua pasukan di kedua-dua stadium kerana sorakan penyokong lawan. Serangan kedua-dua serangan timbal balik menjadi tajam kerana semangat sorakan penyokong sendiri. Ini tidak boleh dinafikan langsung. Kita nampak Aidil setaraf Obinna di Larkin, kita lihat Nazri seperti Azizi di Kota Bharu. Sebelum pergi ke part Gameplay, kita hurai dulu mengenai perkara bersangkut paut. Di Larkin Zairul Fitree juga tidak fit dan Farisham tidak di tekan di Kota Bharu menjadikan suasana tenang dan santai di pertahanan, saya jamin kalau Zairul diturunkan malam ini sama saja situasinya dengan keadaan Farisham yang tidak kekok bermain di Wide Angle kedua-dua sisi.

Untuk bercakap mengenai Gameplay Bojan dan Azmi, walaupun tidak adil untuk membandingkan cara di Larkin dan Kota Bharu namun memang perlu dirujuk kerana ini perlawanan Two Legs. Ok basic nya Azmi menyerapkan corak Break Attack atau bekerja ditengah mencuri kegagalan Piya dan Shakir dalam mengatur barulah mengatur gerakan tersusun dan laju melalui 3S kebangsaan, Safiq-Shahrul-Safee. Di Kota Bharu Azmi tak mungkin boleh Attacking Mode dengan cara mengganggu pemain tengah Kelantan untuk memulakan gerakan, kebetulan ketika itu gaya gerakan bola pasukan Kelantan bermula dari bawah Long Ball keatas, bek atau Def Mid potong bola baru Safiq mendapat bola dan memulakan gerakan. Gaya ini senang kerana Azmi bernasib baik mampu membaca cara taktikal Bojan.

Berbalik ke Kota Bharu, apa yang Azmi lakukan? menyimpan Ezrie Shafizie seorang Defensive Mid di bangku simpanan, seperti di Larkin, dengan mempercayai Akram, pemain muda dari team Johor FA bekas anak buah beliau. Akram merupakan pemain muda yang lincah, sebab itu tugasnya cuba merampas bola dan mengepung kawasan tengah, sayangnya gandingan Diamond Zairo-Shakir-Piya tidak terkepung. Semangat meluap-luap dan ketenangan dengan pengalaman menjadikan pemain Kelantan menyusun gerakan tanpa mampu dirampas bola oleh Ball Winner yang rajin seperti Akram. Safiq menjadi pembantu Defensive Mid pula ketika tertekan.

Di pertengahan babak pertama, saya asyik terfikirkan satu perkara magis yang Bojan lakukan. Saya tak tahu Piya dijadikan sebagai Attacking Mid atau Second Striker, kalau Second Striker tapi bermain sebagai Shadow dalam gerakan Dickson, ini gaya magis yang pelik dan hebat. Mungkin kebetulan Indra bekerja sebagai separuh unit yang Piya perlu bekerja, akhirnya ditempat biasa Piya ketika formasi 442 biasa Bojan guna, tempat itu di ambil oleh Zairo. Saya lihat Piya tidak perlu mengatur gerakan. Saya seperti biasa seorang yang prejudis kepada Piya, mengutuk kemalasan beliau pada awalnya, namun perlahan-lahan mula faham, sebenarnya kedudukan Piya dibanyak tempat tanpa membawa bola sebenarnya membuka ruang yang luas untuk Dickson bermaharajalela. Pemain DTFC seolah-olah marking shadow Piya sahaja. Piya menarik beberapa pemain mengekorinya, akhirnya Lone Striker Kelantan bebas untuk membawa masuk bola, bukan seperti Fakri yang menunggu, Piya tidak menunggu tapi berubah kedudukan.

Perkara lain yang saya terhidu, sebenarnya Azmi mahu mengaburi pemain pertahanan Kelantan, dengan banyak menggunakan Hadin sebagai Wide Kanan yang banyak menerima bola dari bahagian kiri iaitu Awe. Ini demi menjadikan Awe sebagai senjata yang tiba-tiba dapat memacu Depth dan dapat ruang luas untuk tiba-tiba berlari secara mengejut apabila menerima bola. Awe bukan tipikal pemain yang senyap. Bukan pemain yang boleh duduk saja menanti gerakan-gerakan tertentu yang terlalu dirancang. Awe ialah pemain yang melekatkan gam di but dan membawa bola bersama, bukannya menunggu. Akhirnya Akram dan Safiq jarang dapat melorongkan bola pada Hadin kerana ditekan oleh Zairo dan Shakir, Farhan pula sangat WOW, tidak perlu membuat larian dari tengah, banyak menunggu dan bola banyak dihantar, membuatkan Awe tak senang duduk terpaksa kerap turun membantu Tarmimi selepas Irfan sebagai Bek Kiri gagal berfungsi dikeluarkan awal akibat tekanan penyokong. Awe menjadi keris simpanan yang tersarung didalam pendok atau sarung keris. Orang Kelate gelarkan sebagai 'Kherlok'.

Bojan, tidak payah terlalu mengatur. Subjeknya ialah Dickson, caranya dipelbagai, namun tidak ada lagi Long Ball. Sebenarnya ditengah bukan gandingan 3 pemain membentuk Diamond, tapi dua sahaja iaitu Shakir dan Zairo sebagai Def Mid dan Mid Centre. Piya dijadikan Trequartista yang lebih kepada Second Striker. Piya bergerak, benteng lawan ingatkan Piya akan menuju kedalam box selalu, tetapi yang masuk ke box ialah dua orang sayap Kelantan. All Out Attacking yang sabar, yang tidak terburu-buru, hanya perlu memeningkan benteng tengah lawan, memaksa Fullback masuk selalu kedalam box, dan Dickson seperti penyerang Polo Air, mengacah tak kira masa dan suasana serta kedudukannya. 3-4 hari sebelum perlawanan saya sudah terbayangkan Kelantan bermain seperti ini dan saya bayangkan Kelantan awal-awal membunuh game dengan 5-0 separuh masa pertama, namun itu sangat terburu-buru sebenarnya. Impian saya yang terburu-buru.

Ini persembahan dari syurga, kerana rempahnya cukup. Elementasi bercampur baur, aspek yang terpenting tiada di musim-musim lepas ialah babak pemancingan pemain berkaliber yang didengar banyak pasukan yang hebat dan akan jadi hebat menelan liur melihat pemain Kelantan secara individunya, kerana adanya perkara ini menjadikan pemain Kelantan terutamanya bermain untuk membuktikan sesuatu yang tidak ada dimusim lepas. Miracle yang pure, ibarat menjumpai tiram yang mempunyai mutiara didalamnya tetapi tiram itu berada didalam mulut buaya.

Akhir-akhir ini saya terlalu kerap menonton perlawanan peringkat tertinggi Asia, separuh akhir ACL terutamanya. Saya tengok Kelantan bukan membentuk bolasepak dominan cara gerakan dan susunannya seperti gergasi mata sepet Ghuangzhou Evergrande, Seoul FC atau Kashiwa Reysol. Kelantan lebih kearah gaya Estaghlal. Kelab mata sepet itu bermain gaya dominan ala kuasa besar dari England. Estaghlal lebih kepada kekuatan individu yang tersusun membentuk gerakan berpasukan, akhirnya nama-nama individu tenggelam. Team gergasi lain membentuk gerakan berpasukan untuk menonjolkan nama individu yang membentuk kemenangan. Evergrande dengan gandingan latin Muruqui, Elkenson dan Conca mendapat sentuhan Lippi, amat hebat gerakan berpasukan, tetapi yang dapat nama mereka berempat. Berbeza Estaghlal of Tehran, nampak karekter pemain utama mereka menonjol tapi bila berkuasa dalam gerakan, nama itu tenggelam dan seluruh 11 pemain mendapat nama atau pujian.

Mengenai satu perkara yang saya terkilan. Yang lain saya tak ada masalah dengan penyokong Johor. Mereka yang berada di pendalaman menganggap Johor mencetuskan fenomena baru bolasepak Malaysia. Ini statement mengguris. Mereka melihat penyokong away mereka wajib ke venue luar, mereka melihat stadium mereka penuh, mereka melihat Ultras mereka meletus nama terhebat, mereka melihat gaya lifestyle timbul keJohoran. Kita bukan nak menjawab cara budak-budak, kita tak membagitahu kita dari dulu buat dari mereka. Kalau cakap lebih dahulu, pasti ada orang lain lebih dahulu. Kita nak cakap dominan, betul lah kerana orang Kelantan teramai berhijrah disemua negeri. Itu bukan dalil. Malam ini adalah dalilnya. Tahun pertama pembabitan pasukan adalah dalilnya. Ambil benang dan tarik serta jadikan susunan graf, siapa bermula dari bawah, benang apa kamu pakai, benang dari sutera. Kami pakai benang nylon yang buat kain guni. Kami bermula dari bawah, kami stabil dan kami gah walau dicabar. Anda bermula dari atas, anda tak stabil dan tak gah dicabar. Penyokong yang tak tahu tak salah mengeluarkan statement begitu, tapi penyokong yang tahu harus sedarkan mereka, saya percaya di Johor akan timbul penyokong matang yang boleh slowdown dan menunduk sedikit dibumi pada musim hadapan, mengajar rakan-rakan mereka yang baru menyertai mereka. Musim depan mungkin kita tidak bermusuh lagi.

Aspek bolasepak salah satunya proses pembakaran minda di otak kiri yang meletuskan emosi. Suasana tegang menjadi raja ketika sorakan bergema. Bukan bermakna bergolok bergadai untuk bergaduh, tapi semua lawan bersedia untuk saling membakar. Ini akan merebak bila suasana dipadang juga tersangat meriah. Saya sebenarnya tak ada upaya untuk menulis artikel ini, banyak komitmen lain yang menganggu otak saya. Namun tidur yang tak lena, saya menonton penyokong Levante sebuah kelab tikus di LaLiga, dipenuhi stadiumnya separuh oleh penyokong Real Madrid. Minit ke 85' sehingga 94' adalah setiap detiknya dramatik. Malas saya nak hurai dramatiknya, tapi melihat penyokong kedua-dua berpasukan memacukan sorakan habis-habisan dihujung perlawanan saya menjadi bersemangat. Lepas itu sambung game Barcelona, melihat jaringan Thunderbolt dari Alexis Sanchez, terus saya kayuh papan kekunci memandangkan tidak ada review perlawanan yang seperti saya tulis. Bukan nak menjuarai bidang, hanya mencari kelainan untuk mereka yang merasai kesamaan. Peace penyokong Johor, Alfatihah buat anak Al-Hafiz, doa selamat buat perjalanan pulang rombongan Awaydays dari Johor ke Kelantan. Walaupun tiada slogan selamanya kita bersaudara ke apa, cukup sedikit terima kasih saya ucapkan buat rakan penyokong Johor. Jangan tunjuk True, tapi didik diri dedikasi, apa team anda bagi pada anda dan apa yang anda bagi pada team anda. Wassalam.

Penulis : JB Bettermen
Foto : Abu Izzuddin Photography

Sunday, September 29, 2013

TAZKIRAH USTAZ DON YG BUAT GUA SENTAP!


Benda simple je, BK sdiri akui BK pun kadang2 ader jugak buat kat anak macam ni.. insaf..


Semoga jadi panduan kpd kite semua..

Thursday, September 26, 2013

x-MB Kedah, Ustaz Azizan meninggal dunia. Al-fatihah..


Ustaz Azizan meninggal dunia jam 11.10 td. Al-fatihah buat arwah...

TERKINI KEADAAN USTAZ AZIZAN BEKAS MB KEDAH.


Bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak dilapor kritikal sejak 3.00 pagi tadi akibat masalah jantung yang serius.

Ketua Penerangan Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, setakat 3.30 petang, Azizan masih tidak sedarkan diri dan dalam pemantauan rapi.

“Azizan mengalami masalah jantung yang serius, denyutan jantung terhenti sekitar 3.00 pagi.

Beliau diberi bantuan kecemasan dan jantung kembali stabil. Namun sekitar 12.00 tengah hari, beliau sekali lagi diserang masalah jantung,” katanya.

Menurutnya, Azizan juga masih belum membuka mata sejak kejadian itu, dan dilaporkan tekanan darahnya juga rendah.

“Minggu lalu, ketika Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menziarahi Azizan, beliau kelihatan gembira dan berbual-bual, namun pada ketika itu, semua pelawat dikehendaki memakai sarung tangan dan pakaian khas untuk elak jangkitan,” katanya.

Muhammad Sanusi berkata, Pas Kedah telah menganjurkan solat hajat dan bacaan Yasin selepas Zuhur tadi dan turut mengarahkan semua Pas kawasan berbuat demikian.

“Saya harap semua berdoa untuk kesejahteraan Azizan yang kini bertarung nyawa. Saya sebak membaca komen-komen positif sejurus berita ini dikemaskini di Facebook, ini menunjukkan beliau disayangi dan disenangi ramai,” katanya.

Menurutnya, kondisi Azizan yang tidak stabil turut dimaklumkan kepada kepimpinan Pas Pusat.

Azizan, 69, yang juga Adun Sungai Limau menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya pada 9 Mei lalu di Hospital Pulau Pinang (HPP), setelah dipindahkan dari Kedah Medical Centre (7 Mei) akibat komplikasi diabetik.

Azizan menerima rawatan lebih tiga bulan di HPP, sebelum dipindahkan ke HSB, 13 Ogos lalu. ~SH


"Semoga beliau kembali pulih, dan dpt menjalankan tugas utk rakyat seperti biase.. amin.."

Tuesday, September 24, 2013

KERJA GOMEN, SOKONG ANUAR, TP GAJI NAIK SMACE!!


Satu berita baik bakal dilaksanakan buat 1.4 juta kakitangan awam disektor Kerajaan, mereka yang terlibat bakal menerima kenaikkan gaji tak lama lagi.

Ini adalah hasil pertimbangan pihak kerajaan untuk Pelarasan Gaji kakitangan awam bagi mempertingkatkan perkhidmatan yang cemerlang untuk setiap rakyat Malaysia.

Gaji Baru ini bakal dikuatkuasakan Seawal Disember 2013. Berita ini KBC baru sahaja dapat daripada Putrajaya sebentar tadi.  

Berdasarkan maklumat yang KBC terima, melalui salah seorang panel yang terlibat memaklumkan akan ada berita gembira sekitar 3 bulan daripada sekarang.

Penyelarasan gaji baru telah pun dijalankan dan dijangka akan mula dikuatkuasakan sekitar bulan 12 (Disember 2013) ataupun seawal tahun 2014.

Berita gembira ini bakal mengurangkan lagi kos saraan hidup kakitangan kerajaan masakini yang melonjak naik mengikut kemajuan era zaman baru ni.

Sudah pasti ia bakal membantu dan menambahkan pendapatan kakitangan awam untuk terus memajukan diri berjuang memberi perkhidmatan terbaik kelak.


cr : klboyzchannel

sedap la puok demo hok kijo gomen.. sokong Anuar breheng tp gaji naik smace.. huhu

BINI MATYO BUAT TAIK LAGI!


Apa masalah dgn perempuan ni ye? akhlak zero. Dulu pernah sekali die gelar Tan Sri Annuar Musa 'anjing'. Lpas tu dgr2 crite die xngam dgn makmertue die (emak matyo). dgr cerite nye die marah bile Matyo beli itu ini bagi kat emak die.



Dan yg terbaru ni plak die gi maki hamun pengawal keselamatan yg mintak die jgn parking tempat xleh parking. Kesian kat pakcik tu.. Apa perempuan ni memang asal baka busuk ke?




Kesian jgk kat Mat Yo yg dpt istri macam ni.. semoga die dpt ubah istri die jd lbh baik..

Thursday, September 19, 2013

PENDEDAHAN EKSKLUSIF BERKENAAN DINASTI LIM DAN PEMILIHAN CEC! NAH!!


Akhirnya ada juga ahli DAP yg berani buat pendedahan secara detail tentang kebusukan Dinasti Lim dan pemilihan CEC. Bukan semua orang berani buat pendedahan ini krn mereka faham sgt dgn perangai Dinasti Lim ini yg bersikap ala mafia.

Artikel berkenaan pendedahan  ini blh lawat di http://thedapinsider.blogspot.com/ . episod demi episod utk sebuah kebenaran yg terselindung..

Wednesday, September 11, 2013

KALO XBANGANG ITU BUKAN RAFIZI!

@lokmanadam Sahkan @rafiziramli Tak Bertelur,Bohong Lagi!


Dia tahu die yg bangang boleh membangangkan chai2 die yg lain sb tu die buat keje bangang macamni. hahaha! tolol la Rafizi nih!! berusaha bersungguh2 die nak yakin kan rakyat lepas kalah kes dgn Zahid aritu. Meh kite baca artikel yg ditulis oleh pisau.net dan pakat gelak utk kebangangan si Rafizi ni. zasss... ;)

@lokmanadam Sahkan @rafiziramli Tak Bertelur,Bohong Lagi!

Sejak Rafizi kantoi fitnah Ds Zahid Hamidi dilihat cuba memulihkan kembali imejnya didepan mata Anwar..Tetapi biasalah kalau dah penipu dan kaki fitnah..itu sajalah kerjanya yang dia tahu..
Yang terkini Rafizi secara bacul meletakkan 2 nama panelis iaitu Saudara Lokman Adam dan Tan Keng Liang tanpa menjemput mereka.
Tan Keng Liang dan Lokman Adam menurut sumber tidak tahu menahu dengan forum yang bakal diadakan. Apa yang cuba Rafizi lakukan bertujuan untuk mengambarkan 2 pemimpin muda dari BN pengecut sedangkan realitinya beliau sendiri yang tidak berkerandut..
20130911-124906.jpg
Heboh di twitter apabila Lokman dan Tan Keng Liang menafikan mereka dijemput..
20130911-125038.jpg
20130911-125043.jpg
Inilah teknik meliwat pemikiran rakyat,hanya yang bodoh dan bebal sahaja percaya yang akhirnya Rafizi akan mendabik dada pemimpin BN pengecut berhadapan dengan beliau..
Pisau kata ” Rafizi bakal dibuang dari jawatan pengarah strategik PKR,sebab tu cuba tarik balik perhatian Anwar”

Tuesday, September 10, 2013

HUSAM MINTAK AUDIT BEBAS MASUK SIASAT ANAK SYARIKAT KERAJAAN NEGERI KELANTAN! TUU DIA!!



Jangan main2 dgn org kechiwa... tu dia Mr. Husam sudah mula mendedahkan skandal2 sulit brkaitan krajaan negeri Kelantan satu persatu slepas menyimpan rapi kerahsiaan ini spanjang 'pemerintahannya' bersama 'Tok Guru" Nik Aziz Pulau Melaka.. Sebenarnya si Husam ni byk jgk xbetul nya.. tp xkesah lah, yg penting dgn tidak tersenarainya beliau dlm kumpulan 'pentadbir' kerajaan Kelantan, dpt jgk bg manafaat kpd kita rakyat di bawah utk mengetahui kisah2 dlm kain kerajaan PAS Kelantan. Ikuti pendedahan Husam dlm The Malaysian Insider kat bawah ini. GOMO HUSAM GOMO!! ;)

Datuk Husam Musa memohon maaf kerana tidak dapat menerima tawaran kerajaan negeri Kelantan untuk menjadi pengerusi kepada dua anak syarikat kerajaan negeri (GLC) Kelantan Golden Trade (KGT) Sdn Bhd dan Tunjong Development Corporation.
Kedua-dua GLC ini pernah dipengerusikan oleh Naib Presiden PAS itu semasa masih menjadi Exco kanan kerajaan negeri di bawah pimpinan bekas menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
"Saya tidak pernah di rundingi untuk perlucutan dan pelantikan mana mana anak syarikat," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu mengulas tawaran yang dibuat oleh Menteri Besar Datuk Ahmad Yakub seperti yang dilaporkan The Malaysian Insider hari ini.
Menurut Husam (gambar kanan), beberapa syarikat yang dipengerusikan dan ditubuhkan olehnya sebelum ini telah ditarik balik darinya.
"Jika saya diberi pilihan, saya lebih berminat untuk mempengerusikan Baldah Toyyibah yang telah dilantik sebagai peneraju utama pembinaan lebuhraya Kota Bharu ke Kuala Krai dan saya merasa bertanggungjawab untuk memastikan pembinaan lebuhraya tersebut menjadi kenyataan," tambah Husam dalam satu kenyataan bertulisnya kepada The Malaysian Insider sebentar tadi.
"Sebenarnya, semua susunan pembiayaan telah di atur semasa saya ditugaskan dulu," tambah beliau.
Menurut Husam, sebelum Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum ke 13 (PRU13), Kelantan telah meluluskan satu kawasan perlombongan besi di Sungai Tuang, Gua Musang dengan nilai RM 2.5 bilion yang dijadikan cagaran pembayaran lebuhraya berkenaan.
"Saya di fahamkan kawasan perlombongan seluas 3,000 hektar tersebut telah ditarik balik dan dicadang diluluskan kepada beberapa individu tertentu. Selain itu, saya telah menubuhkan anak syarikat perlombongan kerajaan untuk tujuan memajukan sendiri perlombongan dengan skala besar, teknologi moden dan tambah nilai melalui pemprosesan dengan nama Az Zahab.
"Alhamdulillah selepas hanya tiga bulan diluluskan lesen pertama perlombongan emas kami telah mengeluarkan emas pertama (gambar kiri) minggu lepas. Selain itu kami telah mendapat  kelulusan perlombongan  mengganese yang boleh digunakan untuk hub pemprosesan tambah nilai dan nilai lombong itu sahaja di anggarkan bernilai setengah billion ringgit," kata Husam kesal.
Az Zahab, katanya, ditubuhkan untuk menyokong pembinaan lebuhraya dan stadium baru.
"Saya berharap kerajaan negeri boleh menjaga aset ini dengan sebaiknya," kata Husam.
"Alhamdulillah semasa saya diamanahkan untuk mempengerusikan anak ank syarikat ini kesemuanya mencatitkan keuntungan," katanya.
PMBK Sawit sahaja telah mencatat keuntungan sebanyak RM8 juta sehingga Jun tahun ini, katanya.
"Saya berharap pengerusi yang baru boleh menjaga amanah ini dengan sebaiknya.
"Saya juga ingin merakamkan rasa hairan bagaimana sesetengah pengerusi yang tidak berfungsi tidak dtukarkan," kata Husam.
KPK misalnya mencatat kerugian dan terdapat banyak urusniaga yang meragukan berlaku.
Anak syarikat perladangan sawit seperti Ladang Relai juga mengalami kerugian, beritahu beliau.
"Saya berharap kerajaan negeri melantik satu audit bebas ke atas anak syarikat penting yang sepatutnya untung tetapi sebaliknya rugi," tambah Husam memberikan cadangan. – 21 Ogos, 2013.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/husam-tolak-tawaran-pengerusi-2-glc-cadang-audit-syarikat-rugi

Thursday, August 29, 2013

[VIDEO] NAMEWEE KENCING ATAS MUKA ORANG MELAYU!


Apa lg Cina ini mau?!! nampaknya kuasa yg ada pada pihak berkuasa sudah tidak menakutkan lg bangsat2 seperti ini! mungkin krn tindakan yg diambil oleh pihak berkuasa teramat lembut, terlalu byk tolak ansur, budi bicara sehingga kan si bangsat ini tidak habis2 mencerca kerajaan dan khususnya Melayu!

Kalo 'mereka' di Pulau Pinang blh haramkan tayangan Tanda Putera konon2nya berunsur perkauman. xkan lah si Namewee bangsat ini xboleh kite ambil tindakan. BK pun pun kadang2 kecewa dgn tindakan 'pondan' kerajaan terhadap orang2 seperti Namewee ni.

Dalam video klip ini hanya ada 3 baris lirik :
 " kubenci padamu "
 " kubenci padanya "
 " kubenci dunia ini "

Dan dalam video klip ni dua2 mangsa adalah MELAYU! 1 pasangan kanak2 melayu yg dirampas aiskrim dan 1 pasangan penunggang motor melayu yg dikencing oleh Namewee..
dan hanya yg BANGANG shj xtahu maksud tersirat Namewee dlm video klip ni!


tolong lah kpd pihak berkenaan ambil tindakan terhadap sibangsat ini. tolong!!

Monday, June 3, 2013

UCAPAN PENUH MAKNA TUN SAMBANTHAN..


Tun Sambanthan

Di Kuala Lumpur,ada sebuah bangunan besar diberi nama Wisma Tun Sambanthan.Di Brickfields,ada sebuah jalan diberi nama Jalan Tun Sambanthan.Siapa yang selalu naik monorail,tentu perasan ada stesen nama Stesen Tun Sambanthan.

Siapa Tun Sambanthan?

Beliau ialah presiden kelima MIC dan salah seorang yang menandatangani perjanjian kemerdekaan.Beliau seorang menteri penuh kerajaan dan jawatan terakhir yang dipegangnya ialah Menteri Perpaduan Negara.

Pada 1 Jun 1965,Tun Sambanthan telah membuat ucapan yang terkenal di Dewan Rakyat:

Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do - since we are speaking on racial lines - what did the Malay leadership do?

The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship?If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the Indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened?

Here we found that the Malay leadership said, We shall take them into ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens.And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens. As I said, it has been my great good fortune to have born in this country.

Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.

Bahasa Melayu:

Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh soal perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu?

Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Sri Lanka dan juga tidak diterima di Burma. Dan lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain.Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut?Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum kaum India telah diusir keluar, di Sri Lanka mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya?

Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan MENERIMA MEREKA SEBAGAI SAUDARA, kita akan berikan mereka SEPENUH PELUANG UNTUK MENERUSKAN KEHIDUPAN di negara ini, kita akan BERI MEREKA PELUANG untuk menjadi warganegara"

Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Sri Lanka menjadi warganegara.Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini.

Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.

Kredit to - srikandi -

Wednesday, May 15, 2013

PENJELASAN MENGAPA DI ZAMAN INI XDAPAT LAKSANAKAN HUDUD - SYAIKHONA SYAIKH ALI GOMA'AH


(ARTIKEL DARI FB  As-Sayyid Faez Al 'Aydrus)

Syaikhona Syaikh Ali Goma'ah - Penjelasan mengapa di Zaman ini tidak dapat Laksanakan Hudud 
(dan sedikit sedutan wawancara bersama Syaikh Yusuf Al-Qordhowi)



Lihat video di atas bagaimana di Mesir juga rakyat menuduh Hosni Mubarak dan pihak kerajaan ketika itu dengan menolak ISLAM atas alasan tidak melaksanakan Hudud. Siap bagi amaran kepada pihak Masyaikh Al-Azhar As-Syarif supaya bertanggungjawab di hadapan ALLOH akhirat kelak.Lalu Syaikh Ali Goma'ah menerangkan dengan penuh Ilmiah.

Dan anda perlu tahu bahawa Syaikh Ali Goma'ah dan pihak Masyaikh Al-Azhar dan Darul Ifta' Mesir sudah biasa di tuduh "Syaiton Bisu" "Mufti Mubarok" Al-Fadhihatul Munafiq" dan pelbagai lagi gelaran dan cemuhan yang di lempar terhadap para Masyaikh terutama Sayyidina Syaikh DR Ali Goma'ah apabila fatwa, penerangan dan pendapat yg di berikan tidak bertepatan dengan Nafsu puak-puak mereka. Suasana nya sama sahaja di Malaysia. ALLOHuakbar!!!!

Anda Tidak percaya???????!!!! Taip sahaja : " فضحة المنافق علي جمعة" di Youtube . mesti anda akan lihat puak-puak pelampau ini mengUplod video2 Jahat seperti ini :


1. http://www.youtube.com/watch?v=RlEVuUuLRPs dengan Tajuk Jahat seperti ini : المنافق المفتى على جمعه

atau video jahat seperti ini :

2. http://www.youtube.com/watch?v=vb84WVSbho4 dengan Tajuk jahat seperti ini :
فضيحة المنافق علي جمعة مع حسني مبارك


atau video jahat seperti ini :

3. http://www.youtube.com/watch?v=So9cKwxjsOc dengan Tajuk Jahat seperti ini :

المنافقين أحمد الطيب شيخ الأزهر ومفتي الجمهورية علي جمعة وموقفهم من الثورة ودفاعهم عن حسني مبارك إلى آخر نفس



Sebab itu lah Al-Faqir tidak rasa apa2 kalau orang nak HINA, EJEK, TUDUH,UMPAT,KEJI terhadap Al-Faqir di atas sebab kerana Al-Faqir mengikut apa yg Al-Faqir belajar dengan Para Masyaikh Al-Azhar As-Syarif ini . Lagi pun Sayyidina Nabi S.A.W pun ada bagitau :


إذ قيل كم مزيف صحيحا لأجل كون فهمه قبيحا

"Ramai sungguh orang yg menentang sesuatu kebenaran itu , Dari kerana keadaan ilmu dan kefahaman mereka itu Buruk (Cetek) "

Jika tidak boleh lihat video ini di sini , Sila ke My Youtube di Link ini :

http://www.youtube.com/watch?v=ySWjBC0DuWU&feature=youtu.be

atau

http://www.youtube.com/watch?v=kcK288Jxrao&feature=youtu.be



Kata Syaikh Ali Goma'ah HafizohuLLOH :" Ini zaman , zaman yg tidak ada padanya Saksi yang Adil"

http://ustazsyedfaiz.blogspot.com/2013/02/hukum-hududpolitik-kepartian-dan.html?spref=fb

http://ustazsyedfaiz.blogspot.com/2013/05/isu-hudud-akibat-tidak-faham-qaedah.html

Asal Teks arab : http://www.onislam.net/arabic/madarik/culture-ideas/90481-alsharea.html

Ini antara Fatwa Sayyidi Syaikh Ali Goma'ah Bab Hudud Teks Arabnya :

عقوبات الحدود.. بين التعليق والتطبيق
حقائق.. حول تطبيق الشريعة والحدود

الأربعاء, 03 أغسطس 2011 00:00


فضيلة الدكتور علي جمعة
د. علي جمعة
قضية تطبيق الشريعة لا بد أن تفهم بصورة أوسع من قَصرها على تطبيق الحدود العقابية بإزاء الجرائم، كما هو شائع في الأدبيات المعاصرة، سواء عند المسلمين أو عند غيرهم، حيث إن تطبيق الشريعة له جوانب مختلفة، وله درجات متباينة، وليس من العدل أن نَصف واقعاً ما بأنه لا يطبق الشريعة لمجرد مخالفته لبعض أحكامها في الواقع المعيش، حيث إن هذه المخالفات قد تمت على مدى التاريخ الإٍسلامي وفي كل بلدان المسلمين ودولهم بدرجات مختلفة ومتنوعة، ولم يقل أحد من علماء المسلمين إن هذه البلاد قد خرجت عن ربقة الإٍسلام أو إنها لا تطبق الشريعة، بل لا نبعد في القول إذا ادعينا أن كلمة تطبيق الشريعة كلمة حادثة.
وهناك حقائق يجب معرفتها:
1 - أن الشريعة تعني ما يتعلق بالعقائد والرؤية الكلية من أن هذا الكون مخلوق لخالق، وأن الإنسان مكلف بأحكام شرعية تصف أفعاله، وأن هذا التكليف قد نشأ من قبيل الوحي، وأن الله أرسل به الرسل وأنزل الكتب، ويوم آخر للحساب وللثواب والعقاب، كما أنها تشتمل على الفقه الذي يضبط حركة السلوك الفردي والجماعي والاجتماعي، وتشتمل أيضا على منظومة من الأخلاق وطرق التربية ومناهج التفكير والتعامل مع الوحي قرآناً وسنة، ومع الواقع مهما تغير أو تبدل أو تعقد.
2 - قضية الحدود تشتمل على جانبين: الجانب الأول هو الاعتقاد بأحقية هذا النظام العقابي في ردع الإجرام، وفي تأكيد إثم تلك الذنوب ومدى فظاعتها وتأثيرها السيئ على الاجتماع البشري ورفضها بجميع صورها نفسيا لدى البشر، وأن هذا النظام العقابي لا يشتمل على ظلم في نفسه ولا على عنف في ذاته، والجانب الآخر هو أن الشرع قد وضع شروطاً لتطبيق هذه الحدود، كما أنه قد وضع أوصافاً وأحوالاً لتعليقها أو إيقافها، وعند عدم توفر تلك الشروط أو هذه الأوصاف والأحوال فإن تطبيق الحدود مع ذلك الفقد يعد خروجاً عن الشريعة.
3 - المتأمل في النصوص الشرعية يجد أن الشرع لم يجعل الحدود لغرض الانتقام، بل لردع الجريمة قبل وقوعها، ويرى أيضاً أن الشرع لا يتشوف لإقامتها بقدر ما يتشوف للعفو والصفح والستر عليها. والنصوص في هذا كثيرة لا تتناهى.
4 - لمدة نحو ألف سنة لم تقم الحدود في بلد مثل مصر، وذلك لعدم توفر الشروط الشرعية التي رسمت طرقا معينة للإثبات، والتي نصت على إمكانية العودة في الإقرار، والتي شملت ذلك كله بقوله صلى الله عليه وسلم: "ادرؤوا الحدود بالشبهات" .. وقول عمر بن عبد العزيز: "لأن أخطئ في العفو ألف مرة خير من أن أخطئ في العقوبة".
5 - قد يوصف العصر بصفات تجعل الاستثناء مطبقاً بصورة عامة، في حين أن الاستثناء بطبيعته يجب أن يطبق بصورة قاصرة عليه، من ذلك وصف العصر بأنه عصر ضرورة، ومن ذلك وصف العصر بأنه عصر شبهة، ومن ذلك وصف العصر بأنه عصر فتنة، ومن ذلك وصف العصر بأنه عصر جهالة، وهذه الأوصاف تؤثر في الحكم الشرعي، فالضرورة تبيح المحظور، حتى لو عمت واستمرت، ولذلك أجازوا الدفن في الفساقي المصرية مع مخالفتها الشريعة، والشبهة تجيز إيقاف الحد كما صنع عمر بن الخطاب في عام الرمادة حيث عمت الشبهة بحيث فٌقد الشرط الشرعي لإقامة الحد، والإمام جعفر الصادق والكرخي وغيرهما أسقطوا حرمة النظر إلى النساء العاريات في بلاد ما وراء النهر لإطباقهن على عدم الحجاب حتى صار غض البصر متعذراً إن لم يكن مستحيلاً، ونص الإمام الجويني في كتابه الغياثي على أحوال عصر الجهالة وفصل الأمر تفصيلاً عند فقد المجتهد ثم العالم الشرعي ثم المصادر الشرعية، فماذا يفعل الناس؟
ويتصل بهذا ما أسماه الأصوليون في كتبهم -كالرازي في المحصول- بالنسخ العقلي، وهو أثر ذهاب المحل في الحكم، وهو تعبير أدق؛ لأن العقل لا ينسخ الأحكام المستقرة، وذلك بإجماع الأمة، ولكن الحكم لا يطبق إذا ذهب محله، فالأمر بالوضوء جعل غسل اليد إلى المرفقين من أركانه فإذا قطعت اليد تعذر التطبيق أو استحال، وكذلك الأحكام المترتبة على وجود الرقيق، والأحكام المترتبة على وجود الخلافة الكبرى، والأحكام المترتبة على وجود النقدين بمفهومهما الشرعي من ذهب أو فضة ومثل ذلك كثير.
6 - من أجل الوصول إلى تنفيذ حكم الشرع ومراد الله سبحانه منه والوصول إلى طاعة الله ورسوله، يجب علينا أن ندرك الواقع، وفي حديث ابن حبان في صحيحه في موعظة آل داود أن يكون المؤمن مدركا لشأنه، عالماً بزمانه.
ومن هنا فإن الفقهاء نصوا على أن الأحكام تتغير بتغير الزمان إذا كانت مبنية على العرف (نص المادة 90 من مجلة الأحكام العدلية)، وأجاز المذهب الحنفي في جانب المعاملات العقود الفاسدة في ديار غير المسلمين، فتغيرت الأحكام بتغير المكان، وقاعدة الضرورات تبيح المحظورات والمأخوذة من قوله تعالى: (فمن اضطر غير باغ ...) تجعل الشأن يتغير بتغير الأحوال، وكذلك تتغير هذه الأحكام بتغير الأشخاص، فأحكام الشخص الطبيعي الذي له نفس ناطقة تختلف عن الشخص الاعتباري حيث لا نفس له ناطقة.
وهذه الجهات الأربع وهي الزمان والمكان والأشخاص والأحوال هي التي نص عليها القرافي كجهات للتغير يجب مراعاتها عند إيقاع الأحكام على الواقع.
ومعلوم أن عصرنا لم يعد أمسه يعاش في يومنا، ولا يومنا يعاش في غدنا، وسبب ذلك أمور: منها: كم الاتصالات والمواصلات والتقنيات الحديثة التي جعلت البشر يعيشون وكأنهم في قرية واحدة، ومنها زيادة عدد البشر زيادة مضطردة لا تنقص أبدا منذ 1830 ميلادية وإلى يومنا هذا. ومنها كم العلوم التي نشأت لإدراك واقع الإنسان في نفسه أو باعتباره جزءاً من الاجتماع البشري، أو باعتباره قائما في وسط هذه الحالة التي ذكرناها.
وسمات العصر هذه ونحوها غيرت كثيراً من المفاهيم، كمفهوم العقد، والضمان، والتسليم، والعقوبة، ومفهوم المنفعة، ومفهوم السياسة الشرعية، فلا بد من إدراك ذلك كله حتى لا تتفلت منا مقاصد الشريعة العليا.
تجارب تطبيق الحدود
7 - يمكن عرض تجارب الدول الإسلامية المعاصرة مع قضية تطبيق الحدود:
أ - فنجد أن السعودية تطبق الحدود عن طريق القضاء الشرعي مباشرة من غير نصوص قانونية مصوغة في صورة قانون للعقوبات الجنائية، والتطبيق السعودي للحدود مستقر وليس هناك أي دعوة أو توجه مؤثر لإلغائها أو إيقافها أو تعليقها. وإن كانت هناك بعض النداءات من معارضي النظام السياسي تدعو إلى ضبط الإجراءات وتصف النظام الحالي بعدم العدالة وباعتدائه على حقوق الإنسان.
ب - حالة باكستان والسودان وإحدى ولايات نيجيريا وإحدى ولايات ماليزيا وإيران والتي نصت قوانينها على الحدود الشرعية وتم الإيقاف الفعلي لها من ناحية الواقع في الباكستان، وتم تعليقها بعد عهد النميري في السودان، وتم تعليقها أيضاً في إيران وماليزيا، وطبقت في ولاية نيجيريا بصورة غاية في الجزئية، ويشيع في كل هذه البلدان العمل بالتعزير بدلاً من تطبيق الحد، فيما عدا الجرائم التي تستوجب الإعدام.
جـ- بقية الدول الإسلامية والتي يبلغ عددها 56 دولة من مجموع 196 دولة في العالم سكتت في قوانينها عن قضية الحدود، وكانت وجهة النظر في هذا الشأن أن عصرنا عصر شبهة عامة، والنبي صلى الله عليه وسلم يقول: "ادرؤوا الحدود بالشبهات"، كما أن الشهود المعتبرين شرعاً لإثبات الجرائم التي تستلزم الحد قد فقدوا من زمن بعيد، فيورد التنوخي في كتابه "نشوار المحاضرة": أن القاضي كان يدخل المحلة أو القرية فيجد فيها أربعين شاهدا ممن نرضى من الشهداء عدالة وضبطاً، وأنه الآن - أي في عصره - يدخل القاضي البلدة فلا يجد فيها إلا الشاهد أو الشاهدين. وأن عصرنا بصفة عامة يمكن أن يوصف بفقد الشهادة أيضاً.
وأن التفتيش للوصول إلى الحقيقة التي تؤدي إلى إقامة الحد ليس من منهاج الشريعة، فإن ماعزاً أتى يقر على نفسه فأشاح النبي بوجهه أربع مرات، ثم أحاله على أهله لعلهم يشهدون بقلة عقله أو جنونه، ثم أوجد له المخارج، ولما رجع في إقراره أثناء إقامة الحد قال رسول الله لعمر: هلا تركتموه؟. وأخذ العلماء من هذا جواز الرجوع عن الإقرار ما دام في حق من حقوق الله وليس بشأن حق من حقوق البشر، كما أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يسأله عن الطرف الآخر للجريمة، وهي المرأة، ولم يفتش عنها حتى كنوع من أعمال استكمال التحقيق. وأخرج ابن أبي شيبة عن أبي بكر وعمر وعثمان: أن السارق كان يؤتى به إليهم، فيقول له الإمام: أسرقت؟ قال: لا!.
فالنص على الحدود -كما ذكرنا- يفيد أٍساساً: تعظيم الإثم الذي جُعل الحد بإزائه، وأنه من الكبائر والقبائح التي تستوجب هذا العقاب العظيم، ويؤدي ذلك إلى ردع الناس عن هذه الجرائم على حد قوله تعالى: (ذلك يخوف الله به عباده يا عبادي فاتقون)، ويكمل الحد في هذا الشأن: الضبط الاجتماعي الذي يتولد من الثقافة السائدة لدى الكافة باستعظام هذه الآثام ونبذ من اشتهر بها أو أعلنها أو تفاخر بفعلها. كما أن الشرع فتح باب التوبة، وأمر بالستر في نصوص عديدة من الكتاب السنة.
8 - ولقد ذكرنا ما ذكرناه إجابة على المبادرة، نرى أن هذه القضية بهذه الصورة ليست ملحة أصلاً، ولا هي في ترتيب أولوياتنا بالمسألة الأَََََولى، بل إن إثارتها الآن يضر ولا ينفع.
والله أعلم

Terjemahanya:

Pendapat Mufti Mesir Mengenai Perlaksanaan Hukum Hudud


فضيلة الدكتور علي جمعة

Dalam memperkatakan tentang perlaksanaan hudud, satu perkara asas mesti dimaklumi semua pihak. Iaitu, Syariat Islam telah meletakkan beberapa syarat yang perlu ada sebelum sesebuah negara melaksanakan hudud.

Justeru, apabila dikatakan ‘suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan hudud’, ia bermakna syarat-syarat perlaksanaan hudud itu belum mengcukupi.

Kenyataan ini sama sekali tidak bermaksud hukum hudud itu sendiri ada kelemahan atau kecacatan, sehingga ia tidak boleh dilaksanakan dalam suasana semasa.

Saksi yang adil didefinisikan sebagai, antaranya ‘seorang Islam yang menjauhi dosa-dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil, bersikap baik dan bersopan santun (chivalry), dan boleh dipercayai ketika marah. Dengan makna tidak melampau batas dalam tindak tanduknya ketika marah. Hukum hudud adalah sempurna dan lengkap. Cuma suasana semasa tidak memiliki syarat yang ditetapkan yang membolehkan ia dilaksanakan.

Ringkasnya, kenyataan ‘suasana semasa tidak kondusif bagi perlaksanaan hudud’, bukan mempertikaikan kesempurnaannya dan kewajipan melaksanakannya. Ia sebaliknya berkenaan ‘ketidak-sempurnaan’ suasana semasa. Iaitu tidak memiliki syarat yang ditetapkan bagi membolehkan hukum itu dilaksanakan.

Antara syarat tersebut ialah kewujudan saksi-saksi yang berwibawa. Bagi mensabitkan jenayah hudud (zina, qazaf, minum arak, mencuri, hirabah dan kesalahan murtad), saksi yang bersifat adil (‘adalah) diperlukan.

Saksi yang adil didefinisikan sebagai, antaranya ‘seorang Islam yang menjauhi dosa-dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa-dosa kecil, bersikap baik dan bersopan santun (chivalry), dan boleh dipercayai ketika marah. Dengan makna tidak melampau batas dalam tindak tanduknya ketika marah (Rujuk Feqh al-Manhaji, jld. 3, ms.569) Ketiadaan saksi yang memenuhi piawaian yang dinyatakan, akan mengakibatkan hukuman hudud tidak boleh dilaksanakan.

(ZAMAN keTIADAan Saksi)

Persoalannya di sini, wujudkah saksi-saksi seperti yang dinyatakan, pada masa sekarang? Jika diambil kira kenyataan sesetengah ulama dahulu kala, boleh dikatakan kita mempunyai jawapan yang hampir pasti bagi persoalan ini.

Dalam karyanya, Nisywarul Muhadharah, al-Qadhi al-Tanukhi (356-446 Hijrah) ada memperkatakan tentang realiti manusia di zaman beliau dan zaman sebelumnya. Beliau mencatatkan dalam karyanya itu, “sesungguhnya hakim [pada zaman sebelum ini], ketika memasuki sesuatu tempat atau kampung, dia [boleh] menemui 40 orang saksi yang kita perakui [kewibawaan mereka] dari segi ‘adalah (sifat adil) dan ketepatan (accuracy). [Tapi] sekarang, [iaitu pada zaman beliau] seseorang hakim, apabila memasuki sesebuah negeri, dia tidak [dapat] menemui melainkan seorang atau dua orang [yang layak menjadi] saksi”.

Demikian realiti manusia pada zaman al-Tanukhi, iaitu sekitar 980 tahun yang lampau. Jika pada zaman beliau tidak boleh ditemui melainkan 1 atau 2 orang yang layak menjadi saksi bagi mensabitkan kes-kes hudud, maka apakah pada zaman kini-yang disifatkan sebagai akhir zaman yang penuh dengan kerosakan-saksi yang memenuhi piawaian yang ditetapkan syarak itu, mudah didapati?

Jawapannya ada pada Mufti Mesir yang diperakui kemantapan ilmu dan kewarakannya, al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah (juga ditulis sebagai Ali Gomaa).

Setelah menukilkan kata-kata al-Tanukhi diatas, Syaikh Ali Jum’ah dengan jelas menyatakan bahawa, “zaman kita secara umumnya, boleh disifatkan sebagai [zaman] yang kehilangan kesaksian [saksi-saksi yang berwibawa]”.

Dalam erti kata lain, zaman yang kehilangan saksi-saksi yang berwibawa pada nilaian syarak, yang boleh diterima kesaksian mereka dalam perbicaraan membabitkan kes-kes hudud.

Dalam realiti Negara Mesir, fenomena ketiadaan syarat yang mencukupi bagi melaksanakan hudud, sebenarnya telah lama berlaku, iaitu sejak sekitar 1000 (seribu) tahun yang lampau. Ini dinyatakan sendiri oleh Syaikh Ali Jum’ah.

Oleh sebab itu, jelas beliau, Negara Mesir, sejak lebih kurang 1000 (seribu) tahun yang lampau, tidak pernah melaksanakan hudud disebabkan fenomena yang dinyatakan.

Hudud Bukan Keutamaan

Oleh kerana zaman kini tidak memiliki ‘kelayakan’ untuk melaksanakan hudud, antaranya kerana tidak memiliki saksi-saksi yang berwibawa, maka menurut Mufti Mesir ini lagi, persoalan hudud bukan sesuatu yang mendesak dan bukan suatu keutamaan.

Lebih dari itu, menurut beliau, membangkitkan isu hudud pada masa sekarang (iaitu tahun 2006, tahun beliau menyatakan pandangan) mendatangkan mudarat dan tidak memberi manfaat.

(Rujuk : Di sini http://www.onislam.net/arabic/madarik/culture-ideas/90481-alsharea.html)

Sebagai penutup, rumusan dan kesimpulan penulis daripada dua kenyataan beliau.

Pertama, beliau menegaskan bahawa zaman kini boleh disifatkan sebagai zaman yang ketiadaan saksi yang boleh diterima bagi mensabitkan hukum hudud (seperti yang telah dinyatakan); dan

Kedua, beliau menyifatkan zaman ini sebagai zaman syubhah (penuh keraguan). Manakala prinsip yang terpakai dalam hukum hudud ialah ‘hukuman hudud diabaikan disebabkan kewujudan syubhah’.

Prinsip ini diambil daripada sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, ‘abaikanlah [hukuman] hudud dengan sebab [adanya] syubhah’.

Jika demikianlah keadaan zaman kini menurut kaca mata Syaikh Ali Jum’ah, maka bolehlah disimpulkan, perlaksanaan hukum hudud pada zaman kini tidak kondusif disebabkan dua sebab yang dinyatakan.

Pandangan beliau ini secara tidak langsung memberi ‘signal’ amaran kepada semua pihak, agar tidak tergesa-gesa menjatuhkan hukuman ke atas mana-mana pihak yang tidak sependapat dengan mereka dalam soal perlaksanaan hudud.

Dan, inilah objektif tulisan ini. Ia tidak bertujuan mengikat mana-mana pihak dengan pandangan al-Allamah Mufti Mesir ini!

والله أعلم

Moga-moga dengan perletakan Jawatan sebagai Mufti, Sayyidi Syaikhona Syaikh Ali Goma'ah dapat menyebarkan sepenuh masa ilmu nya yang ibarat Mas permata untuk kita pelajar Al-Azhar.. dan kita juga dapat sepenuhnya menghadiri setiap pengajian dengan Beliau HafizohuLLOH dan bertambah ilmu agama dan siyasah yang sebenar untuk kita. Ramai yang rasa alim politik islam tetapi yang sebenarnya mereka BODOH dan SOMBONG , tidak dapat membezakan antara Siyasah Islamiyyah dan Islam Siyasi Hizbiyyah.



Sunday, May 12, 2013

MARI BINCANG TENTANG KEBODOHAN!



Bagus juga artikel ini ;

Mari kita bincang pasal kebodohan pula.

1. tak percaya keputusan pilihanraya? abah ko menang majoriti 20,000-40,000 boleh percaya ke? mak tiri ko menang majoriti 60,000 pun pakai kotak undi luar hantar pakai helikopter? apa pekak sangat telinga ko tak boleh dengar helikopter terbang atas pusat undi?

2. menang sebab undi bangla? eh, ko ingat BN menang majoriti 2-10 undi?? berapa banyak bangla korang tangkap? ade dapat 1,000 bangla kat satu tempat mengundi? kalau menang macam Dato' Tajuddin tu 7,000 majoriti, takkan bodoh sangat ko tak boleh nak nampak 7,000 bangla beratur mengundi? satu kampung boleh bau ketiak laaaaa.

3. ada indon undi 2 kali? buktinya jari kiri dan kanan ada kesan calitan dakwat biru. aik? bukan abah ko kata tenyeh pakai sabun mandi pun boleh hilang ke? kenapa indon tu dan petugas SPR sengaja nak kantoikan diri pergi calit kiri-kanan? kenapa indon tu tak cuci pakai sabun dan kemudian keluar mengundi balik?

4. kenapa bangla? kenapa tak cina dari china? kenapa tak orang indonesia? kan lebih mudah nak tipu. kalau cina tu, muka pun sama penyek je. kalau indon tu, sama je macam muka orang melayu. siap boleh cakap melayu lagi fasih daripada cina malaysia lagi! kenapa banglaaaaa?????

5. ok lah. KATALAH, betul isu BN terbangkan 30,000 bangla naik 4 pesawat tempah khas. BN sanggup bersusah payah, dengan risiko kantoi lagi, dengan kos tinggi, dengan pelbagai-bagai masalah, tapi demi nak menipu PRU, BN sanggup!! takkanlah Pakatan Rakyat tak sanggup nak upah seorang dua bangla RM1,000, bagi ic palsu, calit jari dia dan suruh dia berlegar-legar di kawasan pembungan undi. bila ditangkap, ajar dia jawab "ini BN punya kerja". mana lagi mudah nak buat??

6. apa ke bahalol wakil parti daripada PR? mengulat? makan gaji buta? pergi meliwat? melayan perempuan simpanan? waktu proses undi tu, wakil parti PR tak boleh nampak penipuan? nama aku dipotong pada EMPAT senarai berbeza. takkan la tak perasan.

7. Di Putrajaya, beribu orang kerajaan yang sokong PR. mereka elok sahaja mengundi Husam Musa. sama juga dalam SPR. MESTI ada penyokong mereka. takkan la pengundi PR yang berkhidmat di SPR tengok saja kalau berlaku penipuan?

8. isu dakwat kekal. adakah itu satu-satunya mekanisma mengenalpasti pengundi? ic? senarai nama? no saluran? tapi, sebab itulah penggunaan dakwat kekal ni dicadangkan oleh ahli cerdik pandai PR. sebab mereka tahu yang dakwat ini mustahil akan kekal dan akan menimbulkan keraguan, pertikaian orang. memang inilah yang mereka mahukan. isu ini adalah sebahagian daripada persediaan mereka bila kalah PRU13.

******************

macam ni lah wahai golongan tak faham bahasa ni. terimalah kekalahan walaupun pahit. ya, aku akui. memang nampak sokongan berat kepada PR. Bilangan undi pun lebih banyak. tapi itulah kelemahan (kecantikkan) demokrasi. keputusan mewakili kehendak kawasan setempat.

Sebab itu aku tergelak kecil melihat budak-budak kampung (Kg.Gajah) beria-ia mengangkat sepanduk turunkan harga kereta dan hapuskan tol. berapa banyak kereta atuk-atuk dan opah-opah tu nak beli? baik mereka beli gigi palsu. sebab itu juga membuktikan, kenapa manifesto tak logik populis ini hanya diterima di bandar-bandar.

******************

sudah jadi lumrah.

anwar cakap mahkahmah penipu.
mahkamah adalah alat umno.

tapi bila kes liwat dia menang,
kenapa diterima pula keputusan menipu itu?

Anwar cakap PRU13 dicatur BN.
Berpuluh lagi kerusi PR menang,
bapak yahudi ko catur?

-cucunenekkebayan-

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...