Saturday, October 31, 2009

Kelantan 2 Perlis 0(Semi Final 1)

video

Mampukah Kijang Timur Gomo Singa Utara.






Bila Murai Mula Berkicau.......

Hanya tinggal 8 jam saja dari sekarang akan bermula sepak mula perlawanan Separuh Akhir Kedua TM Piala Malaysia antara Perlis menentang Kelantan.


Mampukah Kijang Timur yang sudah "tempang" atau juga di gelar The Red Warior's oleh peminat Kelantan untuk "menggomo" Singa Utara yang telah "terluka" di Kota Bharu ataupun Si Kijang Timur yang tempang akibat kehilangan beberapa tonggak utama akibat kecederaan dan penggantungan pulang merana akibat di lapah Singa Utara yang akan mengaum habi-habisan di kandang sendiri.

Jika dilihat kepada prestasi aksi Separuh Akhir Pertama di Kota Bharu Perlis dijangka akan memberi tentangan yang sengit di Kangar.Jika dilihat pada aksi di Kota Bharu Perlis lebih menguasai perlawan pada babak pertama.Kelantan hanya mampu mengimbangi perlawanan pada babak kedua dengan bantuan 30 ribu penyokong Red Warrior's yang memberikan sokongan yang padu sehinggakan mampu mengemuruhkan aksi pemain muda Perlis.

Pemain Kelantan harus diingat jika penyokong Kelantan mampu membuatkan aksi pemain Perlis hilang punca maka tidak mustahil penyokong Perlis juga mampu melakukan perkara yang sama di laman mereka pada malam ini.

Apa-apa hal pun,cucu selalu mendoakan kejayaan bakal mengiringgi Kelantan ke aksi final di Bukit Jalil pada hari Santu ini 7 November 09.Walaupun cucu tidak dapat sama-sama mengikuti rombongan Kelab Penyokong Bola Sepak Kelantan ke Stadium Utama Kangar tetapi doa dan semangat cucu sentiasa mengiringgi The Red Warrior's untuk aksi malam ini.

Harapan cucu juga kepada Penyokong Bola Sepak Kelantan supaya menjaga "tertib ternin" kita sebagai orang Timur yang terkenal dengan budi bahasa yang sopan dan beradab kerana ia akan mencerminkan budaya kita sebagai orang Timur dan juga sebagai Kelab Penyokong yang paling "Sporting" di Malaysia.

Kepada pemain Kelantan cucu harap berjuanglah habis-habisan walupun ketiadaan beberapa tonggak akibat kecederaan dan penggangtungan.Buktikan kepada pasukan lain Kelantan tidak hanya mampu bergangtung kepada seorang pemain sahaja.Ayuh! Buktikan kekuatan Kelantan pada tahun ini kekuatan kerja berpasukan.Baik dari segi pengurusan mahupun jurulatih dan pemain.Kepada pemain yang sebelum ini hanya mengisi bangku simpanan dan diturunkan pada malam ini buktikan anda juga mampu berada dalam kesebelasan utama pasukan Kelantan.Ayuh! Buktikan Red Warror's mampu gegar Stadium Utama Kangar.

Akhir kata cucu harap Kelantan mampu beraksi dengan baik pada malam ini dan tidak menghampakan ribuan penyokong Kelantan baik yang yang berada di Stadium mahupun yang mengharapkan ihsan RTM supaya menyiarkan siaran secara langsung perlawanan pada malam ini.Harap-harap RTM siarkan secara langsung..Hidup RTM..Hidup Red Warrior's.Hidup Tan Sri Anuar Musa(gambar) yang mampu membawa sinar kepada kemajuan Bola Sepak Kelantan walaupun di bawah kepimpinan Kerajaan Pembangkang yang hanya membawa Slogan "Membangun Bersama Islam" tetapi apa yang dibangunkannya..Alangkah baiknya sukan di Kelantan ini jika Kerajaan Kelantan ini "serakit" dengan Kerajaan Pusat..Lu Pikir La Sendiri..

Majulah Sukan Untuk Oghe Mudo Kelate..
















Thursday, October 29, 2009

Wakil Rakyat Pas akan cerai isteri talak tiga jika keluar Pas..

Cekati Tembaga menulis..

Sesungguhnya amat mengejutkan apabila membaca pendedahan ekslusif blogger Mahaguru58 berkaitan dengan apa yang dikatakan peraturan wajib yang mengikat seseorang calon Pas sebelum diberikan watikah atau kebenaran mewakili parti itu dalam pilihanraya.

Mahaguru58 mendedahkan betapa sesiapa juga yang telah dipilih menjadi calon Pas dalam pilihanraya kecil atau pilihanraya umum untuk kawasan Parlimen atau DUN, dia terlebih dahulu diwajibkan untuk menandatangani lafaz taklik MENCERAIKAN ISTERI DENGAN TALAK TIGA seandainya selepas menang ia berpaling tadah dengan meninggalkan Pas. Ini bagi mebolehkan Pas memastikan calonnya tidak akan mengkhianati parti itu.

Ini bermakna memang betul khabar angin sebelum ini yang tersebar dari mulut ke mulut tetapi tidak ada sesiapa yang dapat buktikan. Tetapi dengan pendedahan ini memang membuktikan betapa ikrar gila yang sama sekali tidak ada dalam Islam ini sememangnya diamalkan dalam Pas.

Sebab tu tidak ada wakil rakyat Pas keluar dari parti itu walaupun setelah menyedari tidak dapat menyumbang apa-apa kepada rakyat. Tentu sekali tidak ada wakil rakyat Pas yang sedia bercerai talak tiga dengan isteri jika meningalkan parti itu.

Bayangkan perkara jahiliah seperti ini berlaku dalam Pas. Adakah ini adil kepada wakil rakyat Pas itu? Atau yang lebih penting adakah ini adil kepada isteri wakil rakyat Pas berkenaan? Kenapa apabila suami yang jadi wakil rakyat, isteri yang akan menanggung padah? Apakah ini tuntutan Islam? Pastinya tidak sama sekali.

Kalau benda ni tidak ada ada dalam Islam dan pastinya suatu kezaliman kepada isteri dan anak-anak wakil rakyat Pas, kenapa ianya menjadi kewajipan yang diamalkan meluas dalam Pas? Sebabnya politik. Pas lebih utamakan kuasa dari menegakkan hukum agama.

Kita pasti ahli dan penyokong Pas tidak tahu hal ini. Jika tahu pun sekadar khabar-khabar angin sahaja yang pastinya akan dinafikan sekeras-keasnya oleh pimpinan Pas.

Tapi dengan pendedahan Mahaguru58 ini, diharapkan semua kita terutama yang jiwa Pasnya seumpama besi waja kentalnya agar membuka mata hati dan celikkan minda. Sedarlah kita betapa sejak zaman berzaman Pas memang mempergunakan Islam untuk kepentingan kuasa dan harta dunia.

Semoga dengan pendedahan Mahaguru58 ini juga kita sangat berharap agar tokoh-tokah agama dan Mufti tampil mengulas perkara ini dan menjelaskan apakah cerai taklik seperti ini memenuhi tuntutan Islam.

Sesungguhnya ini adalah tanggungjawab Tuan-Tuan yang tinggi ilmu agamanya untuk menjelaskan kepada rakyat jelas duduknya perkara ini dari sudut hukum Allah. Kita berharap dengan ini masyarakat dapat dipelihara daripada dipesongkan dengan amalan yang bertentangan dengan agama.

Moga-moga Tuan-Tuan akan diberikan Allah sepenuh kekuatan untuk berkata yang sebenar-benarnya dan bertindak dengan sejujur-jujurnya.
.

Wednesday, October 28, 2009

Kelate Sekaki Ke Bukit Jalil.




Bila Murai Berkicau.......

Red Warriors bakal gegar Bukit Jalil


Gol!Gol!Gol! Gomo Kelate Gomo!....Itulah sorakkan yang tak putus-putus kedengaran di Stadium Sultan Mohamad Ke IV malam tadi dan diselangi dengan dentuman bakaran mercun di setiap penjuru stadium.

Cucu pun turut sama berada dalam kehangatan stadium itu.Pedih telinga cucu memang tak mampu cucu ceritakan lagi.Tetapi oleh kerana "kefanatikan" cucu sudah dipengaruhi oleh penyokong-penyokong Kelantan maka cucu sendiri pun sudah tidak menghiraukan lagi dentuman mercun.Buat pekak je!.

Keputusan perlawanan semalaman memang berpihak kepada apabila Kelantan menewaskan Perlis 2-0 pada Separuh Akhir pertama Piala Malaysia walaupun agak seimbang dipertontonkan.Kelantan hanya selangkah saja lagi untuk ke aksi Final di Bukit Jalil.

Gol Kelantan telah dijaringkan oleh Indra Putra Mahyyuddin melalui sepakan penalti setelah dijatuhkan oleh pertahanan Perlis.Manakala gol kedua Kelantan di perolehi pada masa kecederaan melalui sepakan sudut yang ditanduk oleh pemain pertahan pasukan Kelantan,Rizal Fahmi.

Kelantan akan berkunjung ke gelanggang Perlis bagi melengkapkan perlawanan kedua Separuh Akhir TM Piala Malaysia pada hari Sabtu ini.Ini merupakan peluang bagi Kelantan untuk beraksi pada peringkat final kerana membawa bekalan 2 gol ke Kangar.

Apa yang cucu nak kongsi di sini ialah pasukan Kelantan memang serasi dengan jurulatih berketurunan India kerana sejarah sudah membuktikan Kelantan tiga kali Kelantan layak ke separuh akhir hasil percaturan taktikal jurulatih kaum India iaitu M.Karathu,K.Rajagopal, dan pada tahun ini hasil sentuhan B.Satianathan. Jika ditakdirkan Kelantan mampu menjejakkan kaki ke final pada tahun ini, ia merupakan sejarah bagi jurulatih B.Satianathan setelah percubaan M.Karathu dan K.rajagopal terkandas di peringkat separuh akhir saja.

Walaupun cucu pulang dengan perasaan gembira setelah Kelantan menang dengan selesa tapi cucu agak hampa dan kecewa kerana masih ada lagi penyokong Kelantan yang membawa masuk dan mengibarkan bendera parti dalam stadium walaupun sudah dilarang beberapa kali melalui pembesar suara tetapi tidak dihiraukan sehingga penyokong-penyokong Kelantan yang duduk di Astaka terpaksa melaungkan kepada Tok Guru Nik Aziz (MB Kelantan) supaya mengarahkan sendiri penyokong yang membawa bendera parti menurunkannya .

Sepatutnya kita sama-sama penyokong Kelantan tidak membawa sama perbezaan ideologi politik kerana ia boleh membawa kepada berlaku perkara yang tidak di ingini.

Sebelum cucu berhenti berceloteh tidak lupa juga cucu nak maklumkan perlawanan antara Kelantan dan Perlis semalam juga turut dihadiri pertama kali sepanjang Kempen Piala Malysia berjalan oleh Menteri BesarYAB Datuk Nik Aiz Nik Mat.

Kedatangan beliau disambut oleh Presiden KAFA Tan Sri Anuar Musa.Walupun wujud perbezaan ideologi pollitik tetapi mereka mampu duduk bersama demi kepentingan kemajuan Bola Sepak Kelantan.

Jadi cucu pun harap penyokong Bola Sepak Kelantan juga mampu menjadi Kelab Penyokong Bola Sepak yang profesional dan terbaik di seluruh dunia kerana ia mampu membawa imej rakyat Kelantan di mata dunia.Majulah Sukan Untuk Negara.







7 Soalan Dr. Asri Zainal Abidin kepada Pas

Semalam Dr Mohd Asri Zainal Abidin, bekas Mufti Perlis mengemukakan 7 soalan yang cukup menarik menjurus kepada hala tuju Pas..

Antara soalannya adalah seperti berikut;


1. Siapakah yang boleh mengheret PAS melanggar prinsip-prinsip Islam yang holistik yang bukan sekadar isu tahalluf siyasi semata?

2. Siapakah yang ‘sebenarnya’ mencetuskan permusuhan dalaman secara langsung dan tidak langsung dalam PAS selama ini?

3. Jika PAS berfikir ada pemimpinnya yang patut disingkirkan, maka penyingkiran itu adakah atas alasan pelanggar prinsip, atau sekadar pelanggaran pendekatan?

4. Antara mengerat ‘orang dalam’ dan mengerat ‘orang menumpang’ yang menyusahkan; manakah yang patut diutamakan?

5. Adakah PAS yang memerlukan PR atau PR memerlukan PAS?

6. Adakah agenda Islamik itu yang lebih besar dalam PAS atau agenda politik PR?

7. Apa beza dari masa depan Islam antara kerjasama dengan DAP dan PKR dan kerjasama dengan UMNO?

Bicara Kelantan berharap pimpinan Pas dapat menjawab soalan-soalan ini memandangkan ianya amat penting kepada masa depan umat Islam di negara ini.
.

Tuesday, October 27, 2009

Kelantan vs Perlis



cak ciuk si murai..


Malam ini di stadium Muhammad ke-4 akan berlangsung perlawanan separuh akhir antara Kelantan dgn Perlis. Cucu Tok Murai akan bersama-sama penyokong yang lain akan turut berada di stadium untuk memberi sokongan kepada pasukan Kelantan.

Ulasan berkenaan perlawanan nanti akan Cucu siar selepas perlawanan berakhir. GOMO KELATE GOMO!

Nik Aziz lebih pentingkan dahan dari pokok

Cekati Tembaga menulis..

Hasrat Nik Aziz untuk 'membersihkan' Pas dari beberapa kerat anasir yang tidak sekepala dengannya tetap diteruskan biarpun EGM yang dihasratkannya mungkin tidak akan kesampaian. Biarpun Nik Aziz kelihatan mengendurkan sedikit 'urat lehernya' ekoran sedari dirinya tiada kuasa untuk memanggil EGM, namun hasrat untuk menyingkirkan 3 orang pimpinan atasan itu (sebenarnya 4 orang termasuk Presiden) tidak pernah terhindar dari benaknya.

Justeru Mesyuarat Khas Pas yang dijadualkan esok bakal menjadi medan untuk Nik Aziz melepaskan peluru hidup pada sasaran yang sudah lama ditargetnya itu. Kalau ada antara pimpinan atau penyokong Pas berkira-kira isu EGM ini akan berakhir mereka bolehlah melupakannya.

EGM mungkin tidak berlaku tetapi api kemarahan Nik Aziz dalam hal ini tidak akan padam. Apatah lagi 'kayu-kayu api' di sekitarnya sentiasa membekalkan bara yang cukup untuk membakar.

Di keliling Nik Aziz juga, setelah 'perisai keramatnya' hilang peluang yang terbuka membolehkan makhluk langit yang dilaknati Allah memanah bisikan-bisikan halus ke telinganya. Sebab itu Nik Aziz kini tidak lagi dapat menggunakan akal waras sepenuhnya. Mungkin sebab itu juga sejak mutakhir ini lidah Nik Aziz semakin kuat getarnya menikam sesiapa sahaja yang tidak sependapat biarpun lilit serbannya lebih besar.

Di mana-mana tempat di Kelantan ini, kita seringkali ditayangkan poster Nik Aziz khusyuk menadah tangan berdoa dalam linangan air mata. Inilah imej yang dijaja seluruh ceruk rantau dan menjadi modal utama Pas meraih simpati pengundi. Doa yang dituju bukan ke hadirat Illahi tetapi disasarkan untuk memancing undi. Ayat lazim yang dibaca bukan lagi bukan lagi ayatul kursi, tapi 'kerusi pilihanraya'.

Hasrat Nik Aziz itu sebenarnya betul, menjadi tanggungjawabnya selaku orang tua dalam parti itu untuk memastikan unsur-unsur yang boleh merosakkan parti perlu dikikis dan dibuang dari parti. Memang itulah yang sewajarnya dilakukannya. Dalam hal ni hasrat Nik Aziz itu memang betul dan wajar disokong.

Tapi yang salahnya adalah orang yang disebutkan Nik Aziz itu (termasuk Presiden yang sekadar dikiaskan), bukannya golongan yang merosakkan parti. Tapi mereka sebenarnya adalah tokoh-tokoh yang diberi mandat sah secara demokrasi dalam Muktamar Agung parti itu. Mereka itu dipilih oleh perwakilan untuk menjadi teras kepada pepohon rimbun yang diberi nama Pas. Merekalah pokok yang menjadi tempat seluruh ahli Pas bawahan bernaung dari hangat mentari dan berteduh dari dingin hujan.


peluk macam tak ikhlas aje..

Mereka ini adalah pokok yang menyediakan akar tunjang mencengkam bagi membina dan mengukuhkan Pas. Mereka juga yang menjadi salur menghubung nyawa sehingga Pas masih boleh bertahan sehingga ke hari ini.

Nik Aziz harus sedar hakikat bahawa tidak semestinya mereka yang di sekelilingnya setia pada dirinya. Tidak semestinya orang yang setiap hari bertentang mata, sentiasa bertukar kata atau manis susun bicaranya akan selamanya mendokong Nik Aziz apatah lagi antara mereka itu juga yang bercita-cita untuk memanaskan kerusi empuk Menteri Besar Kelantan itu.

Memang semua orang tahu Pas sedang bermasalah tapi bukan 'pokok itu' yang menjadi masalah kepada Pas. Bukan mereka masalahnya. Menuduh mereka yang menjadi punca masalah adalah petanda kepada kelemahan ilmu mantiq tok guru Pas itu. Kelemahan Nik Aziz mentafsir ini menjadi kekurangan yang ternyata melemahkan saraf politiknya.

Memang masalah sebenar Pas adalah 'dua tiga kerat' tapi dua tiga kerat yang bergantung pada ekor lilit serban Nik Aziz. Mereka ini golongan yang direncana sejak awal dan dilatih agar mempengaruhi Nik Aziz berkiblatkan Anwar Ibrahim. Mereka ini umpama dahan kayu yang menumpang keramat Nik Aziz untuk terus menerima nikmat dan zat dari pokok yang rendang itu.

Tetapi apabila dahan merasakan ianya sudah semakin kukuh dan kuat, ia lupa pokok itu yang mengukuh dan menguatkannya. Dahan sepatutnya terus menguatkan pokok itu tetapi kerana hatinya busuk lantaran nafsu yang serakah, dahan itu sendiri menjadi haloba dengan nikmat duniawi sehinggakan pokok yang menjadi tempat bergantungnya dan dahan-dahan yang lain pun mahu dicantasnya.

Dahan inilah yang sebenarnya buruk dan perlu dicantas, bukannya pokok. Tapi Nik Aziz mahu menebang pokok. Mencantas dahan tidak akan menumbangkan pokok tapi menebang pokok bukan setakat dahan, daun dan akar, semua sekali akan tumbang.

Sememangnya keputusan Nik Aziz silap. Dan silapnya kali ini cukup besar sehingga akan melenyapkan sama sekali pokok yang berusia 60 tahun itu.
.

Monday, October 26, 2009

Nik Aziz tidak keramat lagi..

Cekati Tembaga menulis..

Pepatah Melayu ada mengatakan, walaupun nampak tenang di permukaan jangan disangka tiada gelora di dasar. Mungkin ungkapan ini amat bertepatan untuk menggambar keadaan Pas hari ini. Walaupun diwiridkan di bibir pimpinan atasannya, diratip oleh para pengikut bawahannya bahawa Pas tidak pernah ada masalah dalaman dan apa jua perkara yang timbul diselesaikan secara musyawarah.

Begitu sekali hebatnya Pas digambarkan kepada rakyat marhain betapa sebuah parti yang bukan sekadar menerapkan nilai-nilai Islamiknya malah lebih dari itu, Pas membawa imej partinya tidak akan wujud masalah dalaman. Pimpinan-pimpinannya konon dibai'ah secara sebulat suara.

Mursyidul Amnya umpama orang tua yang tutur katanya sentiasa menyeru kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Hatinya sebersih dan seputih kapas. Lidahnya sentiasa basah dengan puji-pujian kehadirat Allah tanpa sama sekali memburuk-burakkan orang lain, apatah lagi sesama pimpinan sekapal. Kononnya apa jua yang keluar dari mulutnya adalah nasihat yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh pemimpin dan pengikut sebagai bekalan dan panduan dalam mencari keredhaan Illahi.

Itu Pas yang cuba digambarkan kepada umum. Itulah Nik Aziz yang diletakkan status setinggi Mursyidul Am dan dipakaikan dengan gelaran Tuan Guru agar penghormatan orang terhadap pimpinan tertinggi Pas itu sentiasa melangit.

Kalau dulu mungkin ada benarnya. Mungkin dulu Nik Aziz dipuja dan dipuji sedemikian tinggi. Apa jua perkataan yang keluar dari getar lidahnya adalah nasihat yang akan dituruti dengan penuh patuh.

Mungkin juga waktu itu, tiada sesiapa akan bantah kata-kata Nik Aziz atas dasar hormat dan sanjung tinggi pada ketokohannya, apatah lagi beliau sentiasa komited dengan hukum hakam agama termasuklah perjuang seumur hidupnya iaitu pelaksanaan hukum hudud. Di sinilah letaknya keramat insan bernama Nik Aziz ini.

Tapi itu Nik Aziz yang dulu. Nik Aziz dulu tidak sama dengan Nik Aziz hari ini. Nik Aziz hari ini adalah Nik Aziz yang lain, hanya jasad yang masih sama. Nik Aziz hari ini adalah Nik Aziz yang penuh kontroversi. Nik Aziz hari ini adalah Nik Aziz yang akan kata apa sahaja yang disukainya.

Sebab itu dalam keadaan Pas mendakwa partinya tidak ada sebarang masalah di peringkat pimpinan atau penyokong, Nik Aziz dengan tiba-tiba mencadangkan Muktamar Agung Luar Biasa (EGM) parti itu atas alasan untuk membersihkan parti dari saki baki mereka yang menyokong kerajaan perpaduan.

Malah lebih teruk lagi Nik Aziz telah senaraikan 3 nama yang wajar disisihkan dari pimpinan atasan, senarai yang memang diketahui umum tidak disenanginya.

Gesaan Nik Aziz ini hanya disetujui oleh Pas Kelantan yang dipimpinnya, tetapi ditentang oleh Pas Kedah dan Terengganu atas alasan tidak perlu sementara negeri-negeri lain masih lagi tergamam sehingga tidak dapat membuat keputusan menyokong atau menolaknya.

Kita tidak mahu campurlah kalau Nik Aziz terus berkeras nak buat EGM jugak. Tapi kita suka nak ingatkan EGM Pas hanya boleh diadakan dengan 2 cara iaitu orang yang berkuasa memanggil sidang EGM adalah Presiden Pas atau jika kehendak ahli bawahan ia boleh diadakan dengan mandat minima 1/3 daripada keseluruhan ahli.

Jadi bagaimana Nik Aziz nak buat EGM? Nik Aziz bukan Presiden Pas dan Nik Aziz juga tidak dapat sokongan daripada 1/3 ahli.

Maknanya orang pas pun dah tak pakai suara Nik Aziz. Arahan Nik Aziz pun dah tak laku. Dan yang semakin terbukti, Nik Aziz tidak keramat lagi..masa dah tiba untuk berehat.. Pencenlah Tok Guru, anda dah tak laku..

Wednesday, October 21, 2009

Gambar 35 sejadah berdiri di SK Tok Sangkut

dipetik daripada BERNAMA

Warga SK Tok Sangkut di Pasir Mas gempar apabila 35 helai sejadah di dalam surau didakwa berdiri secara misteri dengan sebahagiannya menyerupai individu sedang menunaikan solat.

Kejadian itu disedari seorang murid yang kemudiannya memaklumkan kepada gurunya Adnan Abdullah, 37, ketika sesi pembelajaran dijalankan berhampiran surau berkenaan.



"Kejadian berlaku pukul 10.40 pagi, ketika saya menjalankan sesi pembelajaran di luar kelas disebabkan kelas sedang diubahsuai, seorang murid yang terpandang ke arah surau memberitahu sejadah kelihatan berdiri," katanya kepada pemberita di Pasir Mas hari ini.

Adnan berkata beliau kemudiannya membuka pintu surau dan amat terkejut melihat sebanyak 35 helai sejadah dalam keadaan berdiri iaitu 16 helai di bahagian lelaki dan 19 lagi di bahagian perempuan.



"Lebih aneh lagi apabila satu helai lagi berada di bahagian hadapan sekali iaitu di tempat imam dalam keadaan yang sama menunjukkan seolah-seolah sedang melakukan solat secara berjemaah," katanya yang telah mengajar di sekolah berkenaan sejak tujuh tahun lalu. Menurut Adnan, beliau percaya kejadian itu membuktikan keagungan Allah yang mahu umatnya bermuhasabah diri.

"Bagaimanapun ia terpulang kepada tafsiran individu, bagi saya tak mungkin perkara ini dilakukan oleh manusia kerana tempoh semua sejadah dalam keadaan demikian lama," katanya.

Beliau berkata pada bulan Ramadhan yang lepas perkara yang sama turut berlaku di rumah penduduk kampung berkenaan apabila sehelai sejadahnya turut berdiri sendiri.

Manakala bagi pembantu penguasa pejabat agama Pasir Mas, Kamarudin Zakaria yang ditemui di situ berkata beliau tidak menolak kemungkinan perkara itu dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab untuk menggemparkan penduduk setempat.

"Ia terpulang kepada tafsiran setiap individu untuk menganggap ia perkara ajaib atau sebagainya, tetapi bagi saya perkara-perkara sebegini boleh memesongkan akidah seseorang," katanya.

Kamarudin berkata pihaknya akan memaklumkan perkara berkenaan kepada jabatan agama dan jika sejadah masih dalam keadaan demikian sehingga esok, pihaknya akan mengambil tindakan yang perlu.

Sementara itu, kawasan sekolah berkenaan sesak dengan orang ramai yang ingin melihat kejadian itu dari dekat.

CEKATI TEMBAGA - aku secara peribadi tidak anggap kejadian sejadah berdiri ini pelik atau luar biasa kerana Allah boleh lakukan apa sahaja perkara di luar kemampuan fikiran manusia. Pastinya ada hikmah tersembunyi di sebalik kejadian seumpama ini.

Walaupun ada tanggapan berbeza tentang peristiwa ini antara percaya atau tidak, termasuk di kalangan tokoh agama namun apa yang penting marilah sama-sama kita renung pengertian di sebalik peristiwa ini.

Jika benar memang sejadah-sejadah ini berdiri sendiri, kita bersyukur pada Allah kerana memberi pengalaman berharga yang mungkin tidak akan diperolehi di tempat-tempat lain. Semoga dengan peristiwa ini memberi keinsafan kepada kita betapa sejadah juga sujud menyembah Allah dan mengingatkan diri kita agar tidak lalai dengan tanggungjawab sebagai hamba-Nya.

Tetapi sekiranya kejadian ini sengaja dibuat oleh pihak tertentu atas apa jua tujuan sekali pun, kita harap mereka dapat betulkan keadaan ini agar tidak menimbulkan rasa gelisah dan cemas masyarakat.

Apa pun kerana kejadian ini Kg Tok Sangkut, Pasir Mas jadi terkenal di mata masyarakat seluruh negara sejak petang semalam. Orang yang tidak pernah dengar nama pun sekarang giat bercerita pasal Tok sangkut.

Namun apa yang mengusik di jiwa bagi orang yang sekental tembok batu jiwa Pasnya, menganggap kejadian sejadah berdiri ini sebagai penghargaan Allah atas kepimpinan Nik Aziz sebagai Menteri Besar. Kata mereka kepimpinan Nik Aziz yang berteraskan Al-Quran dan Sunnah menjadikan seluruh makhluk di bumi tadahan wahyu ini patuh dan taat kepada Allah sehingga sejadah pun berdiri untuk sembahyang berjemaah.

Malah yang lebih singkat akal warasnya, gait menambah-nambah cerita kononnya apabila pegawai jabatan agama mengambil sejadah berkenaan dan dimasukkan dalam kenderaan jabatan, sejadah-sejadah itu menggelepar tanda protes tidak mahu ikut balik ke pejabat agama.

Aku tergelak sakan mendengar cerita karut marut ini, tapi inilah contoh betapa walaupun Allah menunjukkan kebesarannya, ia tetap akan dikaitkan dengan keramatnya Nik Aziz .

Entah bilalah agaknya orang Pas akan hilang taksubnya pada Nik Aziz. Aku sentiasa berdoa agar mereka berubah. Tapi yang pasti buat masa ini sejadah berdiri pun tidak akan mampu mengubah mereka.

Monday, October 19, 2009

Pengasas FACEBOOK berketurunan Yahudi!



bila perut memulas..


Pengasas facebook, Mark Zuckerberg, seorang graduan sains komputer dari Universiti Harvard sebenarnya adalah anak kepada pasangan Yahudi, Edarwd dan Karen Zuckerberg yg dibesarkan di Amerika Syarikat.

Mengikut sumber yg blh dipercayai, Mark Zuckerberg ini adalah seorang ahli yg aktif dalam sebuah pertubuhan persaudaraan Yahudi Amerika Utara yg digelar Alpha Epsilon Pi Fraternity (AEPi). Asas utama pertubuhan ini adalah utk membina semangat kepimpinan di kalangan mahasiswa Yahudi sekaligus menjadi pemimpin bangsa di masa akan datang yg benar-benar memahami idea, nilai dan etika Yahudi.

Setakat ini, hanya Iran dan Indonesia yg mengeluarkan fatwa bg mengharamkan Facebook. Terdapat desas-desus yg mengatakan laman web ini membantu dalam membiayai peperangan menghapuskan Palestin di Gaza. Masyaallah..

Tujuan hamba menulis artikel ini bukan lah utk menghalang saudara-saudara seagama dari menggunakan Facebook. Cuma inginkan pandangan dan pendapat daripada rakan-rakan sekalian patut atau tidak utk kita berhenti dari menggunakan Facebook.

Thursday, October 15, 2009

Menjunjung Tradisi, Menzahir Perubahan


Bertemakan "Menjunjung Tradisi, Menzahir Perubahan" ucapan dasar penuh bertenaga disampaikan buat pertama kali oleh Presiden UMNO, Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada Perhimpunan Agung UMNO 2009 pagi tadi. Sebagai ucapan dasar sulung beliau selaku Presiden UMNO, Dato' Sri Najib memberikan tumpuan sepenuhnya memperincikan halatuju UMNO ke arah masa depan yang lebih mencabar.

Beliau menggariskan usaha-usaha yang perlu diambil bagi memperkasakan kembali UMNO dan memastikan UMNO terus relevan sesuai dengan agenda pembaharuan dan perubahan yang hendak dibawa parti ini.


Teks penuh ucapan dasar Presiden UMNO boleh diperolehi di Blog Cekati Tembaga
.

Wednesday, October 14, 2009

Kelantan benam ATM 5-0

dipetik daripada Sinar Harian

Setelah tewas di tangan Kedah di Alor Star, Kelantan membalas kekalahan tersebut kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) 5-0, pada babak kedua perlawanan.

Keputusan tersebut sekali gus memastikan pasukan Red Warrior’s menjuarai dalam saingan peringkat Kumpulan E, Piala Malaysia 2009.

B. Sathianathan menurunkan kekuatan penuh dalam perlawanan semalam membuahkan hasil dengan menurunkan kesemua kesebelas pemain utama iaitu Indra Putra Mahayuddin, Mohd Halim Napi, Mohd Nazrul Irwan, Mohd Nor Farhan, Che Hishamuddin Hassan, Mohd Daudsu Jamaluddin, Mohd Rizal Fahmi Rosid, Ahmad Azlan Zainal, Zairul Fitree Ishak, Mohd Khalid Jamlus, dan Mohd Hanif Mohd Nor.

Beraksi di depan penyo-kong sendiri di Stadium Sultan Muhammad Ke-1V, pasukan tuan rumah memulakan rentak agak berhati-hati dengan beberapa siri serangan pantas.

Banyak percubaan pemain Kelantan di separuh masa pertama tersasar daripada sasaran.

Sebaliknya, pasukan ATM meningkatkan lagi serangan demi serangan sehingga memaksa barisan pertahanan pasukan Kelantan bertahan.

Bagaimanapun, peluang terbuka setelah disempurnakan oleh Che Hishamuddin Hassan pada minit ke-38 meledakkan lagi semangat pemain Red Warrior’s.

Sehingga tamat separuh masa pertama Kelantan mengekalkan mata jaringan tanpa balas.

Selepas rehat, pasukan ATM yang ketinggalan satu gol menambahkan asakan demi mencari gol penyamaan namun pertahanan Kelantan nyata tidak memberikan peluang buat pasukan pelawat.

Pada minit ke-55, pemain berjersi nombor 10, Mohd Nor Farhan pantas menambahkan lagi mata jaringan melalui sepakan kencang melepasi penjaga gol ATM, Mohd Khairul Anuar.

Tiga minit kemudian, ketua pasukan Kelantan berjersi nombor 23, Indra Putra Mahayuddin dengan mudah mencari peluang menyempurnakan gol ketiga buat pasukan Kijang.

Manakala 20 minit terakhir dalam perlawanan akhir peringkat kumpulan tidak disia-siakan Indra apabila berjaya menyumbat masuk dua gol pada minit ke-71 dan 81, sekali gus berjaya melakukan ‘hatrick’ dalam perlawanan semalam.

Malang buat pemain Mohd Nor Farhan apabila sekali lagi dia dilayangkan kad kuning setelah mengasari ketua pasukan ATM, Suhaimi Ishak lima minit sebelum wisel penamat dibunyikan.

Ketua Jurulatih Kelantan, B.Sathianathan gembira dengan prestasi yang telah dipamerkan anak buahnya dalam perlawanan semalam pada separuh masa kedua.

“Saya gembira melihat kemajuan yang telah dipamerkan pemain Red Warrior’s di separuh masa kedua. Tetapi saya tidak berpuas hati dengan aksi mereka di separuh masa pertama walau banyak serangan dilancarkan ia disia-siakan.

“Saya paling berpuas hati dengan cara mereka simpan bola dan jarang bagi peluang kepada pihak lawan. Kemenangan semalam merupakan satu petanda yang baik buat pasukan Red Warrior’s musim ini,” katanya.
.

Monday, October 12, 2009

Tahniah Tan Sri Isa Samad

Seluruh warga kerja BICARA KELANTAN merakamkan ucapan tahniah atas kejayaan cemerlang Tan Sri Isa Samad memenangi Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang. Sesungguhnya kemenangan cemerlang ini dicapai hasil penat lelah dan kerja keras yang berterusan.

BARISAN NASIONAL mengekalkan kerusi Bagan Pinang setelah Tan Sri Isa Abdul Samad mengalahkan calon Pas, Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti 5,435 undi .

Tan Sri Isa memperolehi 8,013 undi meninggalkan jauh Zulkefly yang hanya mendapat 2,578 undi.

BICARA KELANTAN berdoa agar Tan Sri Isa akan menjadi ADUN yang baik dan kebanggaan seluruh rakyat Bagan Pinang.
.

Sunday, October 4, 2009

Warna warni sekitar penamaan calon PRK Bagan Pinang

Penamaan Calon PRK DUN Bagan Pinang

















Lebih 1,000 penyokong Ibrahim Ali berdemo bantah desakan Pas

Cekati Tembaga menulis..

Hari ini (2 Oktober 2009), satu perhimpunan aman dilakukan oleh penduduk-penduduk Pasir Mas di sebelah Mini Stadium Pasir Mas sebagai membantah tindakan Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Aziz Nik Mat dan beberapa kerat pemimpin Pas yang mendesak Dato’ Ibrahim Ali agar meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen kawasan ini.

Perhimpunan ini yang melibatkan lebih 1,000 orang pengundi dan penduduk Pasir Mas, merupakan satu reaksi balas terhadap tindakan pimpinan-pimpinan Pas berkenaan yang kebelakangan ini begitu galak mengecam dan memburuk-burukkan Ahli Parlimen itu.

Nik Aziz sendiri secara terbuka mengecam Ibrahim dan menggesa beliau agar segera meletakkan jawatan malah lebih teruk lagi tergamak mendakwa amal ibadat Ibrahim tidak akan diterima Allah selagi beliau tidak meletak jawatan.



Rakyat Pasir Mas yang hadir melahirkan rasa kesal dengan tindakan pemimpin Pas yang telah menjadi semakin bongkak dan lupa diri itu. Perhimpunan hari ini adalah manifestasi kemarahan rakyat terhadap penghinaan kepada ahli parlimen mereka itu. Mereka melaungkan desakan agar Ibrahim Ali tidak tunduk kepada desakan itu dan terus mengekalkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Pasir Mas.



Tindakan Pas mendesak Ibrahim berundur bermakna menghina pilihan rakyat dan menganggap undi yang mereka berikan kepada Ibrahim dalam pilihanraya umum lepas tidak berharga. Mereka juga mendesak agar Pas menghentikan provokasi mereka terhadap Ibrahim dan tidak mengganggu ahli parlimen itu meneruskan khidmatnya terhadap rakyat.



Perhimpunan ini juga melaungkan amaran akan bertindak balas terhadap tindak segelintir penyokong Pas yang telah membuang kain-kain rentang menyokong Ibrahim Ali.

Mereka menyatakan tidak akan teragak-agak untuk membuat perkara yang sama sekiranya perangai buruk ini diteruskan. Perhimpunan yang berlangsung kira-kira 45 berakhir dengan aman tanpa berlaku apa-apa kejadian yang tidak diingini.

Gambar-gambar lain perhimpunan ini boleh disaksikan di Blog Cekati Tembaga
.

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...