Sunday, February 21, 2010

Kelate Merana Di Bumi Sendiri




Bila murai mula berkicau....


Gagal layak ke suku akhir,tewas dengan jaringan tempat lawan


Barisan pemain Kelantan musim 2010

Keputusan seri tanpa jaringan semasa bertandang ke Stadium Alor Star Kedah seolah-olah petanda buruk bagi kelantan dalam menhgharungi Pusingan kedua,perlawanan kedua TM Piala FA apabila kemenangan yang di cari tetapi hanya sekadar mampu seri dengan jaringan 1-1.

Keputusan seri dengan jaringan ini bermakna Kedah layak dengan jaringan di tempat lawan.Keputusan ini telah menghampakan 20 ribu penyokong Red Warriors yang membanjiri Stadium Sultan Mohammad ke IV dengan harapan Kelatan mampu mengulangi pencapaian pada musim lepas apabila layak ke Final.

Walaupun Kelantan berjaya menguasai keseluruhan perlawanan itu tetapi ketumpulan jentera hadapan Kelantan menyudahkan setiap gerakan yang diatur telah mengakibatkan Kelantan terpaksa berputih mata untuk meneruskan cabaran dalam saingan TM Piala FA.


Kelantan dilihat seolah-olah menghampiri ke pusingan suku akhir apabila berjaya menamatkan kemarau jaringan melalui tandukkan ayam tambatan Kelantan,Indra Putra Mahyudin pada minit 71 tetapi kelekaan barisan pertahanan Kelantan mengeluarkan bola sepakan sudut pada minit 74 ,digunakan sepenunya oleh Badrol Bakhtiar untuk mneyamakan kedudukkan dan seterusnya memeberikan kelebihan kepada Kedah dengan jaringan tempat lawan.

Selepas jaringan penyamaan itu,Kelantan mula mengasak bertubi-tubi ke pintu gol Kedah tetapi barisan pertahanan Kedah cemerlang menangkis setiap serangan pasukan Kelantan yang dibarisi penyerang ternama dalam Liga Super dan bertaraf pemain kebangsaan.

Apabila wisel penamat ditiupkan oleh pengadil perlawanan selepas 7 minit masa tambahan diberikan penyokong Kelantan terdiam dan terpegun seketika seolah- olah tidak percaya pasukan Kelantan yang merupakan pasukan pilihan telah terkeluar dari saingan apatah lagi dengan beraksi di bumi sendiri.
Jika dirumuskan kepada keseluruhan perlawan selama 97 minit itu,Kelantan dilihat seperti bermain hanya separuh padang sahaja kerana kedah hanya berjaya melakukan beberapa kali serangan sahaja berbanding dengan pasukan Kelantan yang melancarkan serangan bertubi-tubi ke pintu gol Kedah tetapi penyudah yang tumpul telah menghampakan harapan penyokong The Reds Warriors.


Pelbagai persoalan dan tanggapan yang mula timbul di benak penyokong dan pemerhati bola sepak Kelantan apabila Kelantan tersingkir awal kerana jika dibandingkan dengan barisan pemain yang dimiliki Kelantan pada musim ini jauh lebih baik berbanding dengan musim lepas.

Persoalan yang timbul adakah pemain musim ini hanya handal dan popular dari segi nama di atas kertas sahaja dan bukannya handal dan hebat dari segi permainan atas padang.Siapakah yang patut dipersalahkan?..pemain kah...pengurusan kah..jurulatihn kah...persoalan ini lah yang sedang hangat dibicarkan di setiap kedai kopi,baik kedai kopi Pas mahupun kedai kopi Umno....

Bisik-bisik kedai kopi juga ada kedengaran mengatakan kesilapan dalam percaturan strategi,tiada persefahaman,tiada semangat kenegerian akibat terlalu ramai pemain import dari negeri lain yang dibawa masuk yang mengakibatkan perpecahan dengan pemain tempatan salah satu sebab punca kepada kemerosostan prestasi pasukan Kelantan.


Jika begini tahap dan mutu persembahan pasukan Kelantan yang telah dibarisi oleh pemain-pemain ternama,mampukah kelantan melangkah jauh dalam kancah TM Liga Super dan mencapai visi serta misi pengurusan setelah segala kemahuan dan kebajikan pemain memang tidak pernah terabai..oghe kelate kato tok ajin talar....siapa yang nak jawab?.


Majulah Sukan Untuk Oghe Muda Kelatez






1 comment:

Anonymous said...

Dengar cerita Piala Malaysia 2009 pun kelate kena jual dek annuar musa?????

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...