Wednesday, September 16, 2009

16 September - Anwar rai ulang tahun pertama sebagai Perdana Menteri dalam khayalan

Cekati Tembaga menulis..

Hari ini pada tahun 1963, sejarah mencatatkan peristiwa yang sangat penting, menyaksikan gabungan 11 buah negeri Melayu bersama Singapura, Sabah dan Sarawak membentuk sebuah negara berdaulat bernama Malaysia. Walau bagaimanapun Singapura kemudiannya mengambil keputusan berpisah dengan Malaysia.

Penubuhan Malaysia disambut baik oleh tetangga di Borneo, Brunei walaupun negara pengeluar emas hitam itu tidak menjadi sebahagian daripada Malaysia sebagaimana perancangan asal. Namun penubuhan Malaysia mendapat tentangan hebat daripada jiran serumpun, Indonesia dan Filipina atas alasan kononnya Malaysia hanya akan menjadi boneka penjajah British. Malah Indonesia melancarkan konfrontasi terhadap Malaysia sehingga tahun 1966.

Namun tentangan-tentangan ini semakin lenyap dalam lipatan sejarah, dan Malaysia kekal aman damai hidup dalam keluarga serumpun.

Di sebalik peristiwa bersejarah itu, tarikh 16 September juga mencatat sejarahnya yang tersendiri, yang tidak kurang menariknya.

Masih segar di ingatan kita, tarikh 16 September juga lah yang dijaja oleh Anwar Ibrahim ke seluruh negara, kononnya hari yang akan mencatat sejarah untuk menggulingkan kerajaan sedia ada dan digantikan dengan kerajaan baru pimpinannya.

Nyanyian dan irama gemersik dikumandangkan bagi meyakinkan rakyat betapa pada tarikh itulah Seri Perdana akan mempunyai penghuni baru. Dendangan demi dendangan diteruskan dengan mendakwa kononnya lebih 30 orang Ahli Parlimen BN akan berpaling tadah menyokong beliau. Ayat yang diratip diwirid Anwar masa tu "WE HAVE TTHE NUMBERS"..

Ahli-ahli Parlimen BN dipujuk dan dijanjikan tawaran lumayan untuk sebagai ganjaran untuk menyokong Anwar. Anwar yang semakin kelabu mata dan gian untuk menjadi Perdana Menteri.

Hari-hari menjelang 16 September 2008 menjadi debaran kencang bagi pimpinan dan penyokong pakatan pembangkang kerana menaruh keyakinan yang tinggi terhadap angan-angan Anwar Ibrahim ini.

Tetapi apabila tiba tarikh yang dijanjikan itu, Pak Lah masih lagi Perdana Menteri. Dato' Najib masih lagi Timbalan Perdana Menteri. Barisan Nasional juga masih menjadi kerajaan. Tidak ada seorang pun Ahli Parlimen BN menyertai pembangkang, membuktikan kemunafikan Anwar Ibrahim. Anwar dan geng-geng dia tetap jadi pembangkang.

16 September 2008 berlalu dengan tenang tanpa ada apa-apa tetapi gelora di benak Anwar siapa yang tahu. Entah kat mana dia sorok muka hari tu.

Hari ini genap 1 tahun peristiwa itu.

16 September setiap tahun akan dikenang sebagai ulangtahun kemunafikan manusia bernama Anwar Ibrahim.. Marilah sama-sama kita ucapkan Selamat ulang tahun pertama sebagai Perdana Menteri dalam khayalan kepada Anwar Ibrahim.
.

No comments:

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...