Wednesday, May 2, 2012

KHAS !! JANGAN PERMAINKAN GELARAN "MURSYID" !! KITA SENDIRI HINA ISLAM ! part 1

Perkataan mursyid berasal dari bahasa arab, dari kata irsyada, iaitu memberi tunjuk-ajar. Dalam erti kata lain, mursyid bererti, seseorang yang pakar dalam memberi tunjuk-ajar terutamanya dalam bidang kerohanian, dalam istilah para sufi.
Mursyid secara istilahnya (menurut kaum sufi), merupakan mereka yang bertanggungjawab memimpin murid dan membimbing perjalanan rohani murid untuk sampai kepada Allah s.w.t., dalam proses tarbiah yang teratur, dalam bentuk tarekat sufiyah.
Para mursyid dianggap golongan pewaris Nabi s.a.w. dalam bidang pentarbiah umat dan pemurnian jiwa mereka (tazkiyah an-nafs), yang mendapat izin irsyad (izin untuk memberi bimbingan kepada manusia) dari para mursyid mereka sebelum mereka, yang mana mereka juga mendapat izin irsyad dari mursyid sebelum mereka dan seterusnya, sehinggalah silsilah izin irsyad tersebut sampai kepada Rasulullah s.a.w. (tanpa terputus turutannya). Oleh itu pada kebiasaannya, ia daripada keturunan ulamak.
Para mursyid bertanggung jawab bagi mengajar dari sudut zahir (syariat) dan makna (batin). Antara ciri seseorang yang digelar mursyid adalah:-
  • Mempunyai ilmu agama yang jelas tentang perkara-perkara fardhu 'ain.
  • Dia merupakan seorang yang kamil dari sudut muamalah dengan Allah s.w.t.
  • Mendapat pengiktirafan /pengesahan dari mursyidnya (guru) yang diiktiraf (tidak putus dalam turutan pengajaran).
  • Manhaj tarbiah yang selari dengan panduan Al-Qur'an dan As-Sunnah

Apakah gelaran atau pangkat yang d reka dalam parti hanya untuk letak Nik aziz sebagai PRESIDEN juga memandangkan ketika itu Hadi awang dan Nik aziz d lihat sama-sama layak memegang jawatan Presiden ?

Sekadar tak mahu lihat antara keduanya bertembung dan wajib seorang akan kecil hati dan tinggalkan parti ?

Yang pasti Nik aziz lah yang paling penakut..dia sudah fobia ketika dalam UMNO dulu..tak boleh terima kenyataan bila KALAH !!

Hadi awang bukanlah seorang yang mursyid hehe maka dia sampai mati takkan dapat gelaran "maksum" ciptaan mereka sendiri...



antara hasil didikan manusia yang kononnya Mursyid !



Antara fatwa karut yang keluar dari mulut longkang yang busuk nik aziz :

- Allah mencarut ; entah apa dalil yang bangka ni guna aku pun tak tahu..ramai pengikutnya yang setia jilat apa saja yang d ludah oleh longkang taik ni...

- Allah samseng ; adakah Allah punyai ukuran sifat ? lupakah nik aziz bahawa Allah punyai sifat-sifat indah saja ? nak samakan dengan gengster ke ?

- Allah "bersila' seperti saya ; sambil merujuk kedudukan dia bersila semasa satu ceramah bodo depan publik

Banyak lagilah kalau aku nak listkan d sini kesesatan lisan dan perbuatan nik aziz yang kononnya 'mursyid' dan boleh buat apa saja dan keluarkan apa saja fatwa !

Terbaru ; Wajib sertai bersih 3.0 !! atas dalil menentang kerajaan zalim dan dia terlupa atau dah nyanyok atau sengaja tak nak nampak bahawa dialah yang zalim..22 tahun memerintah kelantan..apa dia buat ?


Masalah air yang tak pernah selesai dan masih berani minta rakyat bagi peluang 17 tahun lagi untuk selesaikan masalah air !!





keluarga nik aziz yang mursyid keh keh :



BALA D KELANTAN !! :


Kelihatan air merah keluar daripada mata air yang terdapat di dalam telaga.


SEMERAK, PASIR PUTEH - Penduduk di Kampung Dalam Rhu di sini gempar, apabila telaga milik seorang pengusaha keropok mengeluarkan air berwarna merah seakan-akan air sirap.

Pemilik telaga tersebut, Ramli Mohd Noor berkata, kejadian tersebut sudah berlaku hampir sebulan dan pada awalnya dia menyangka ia tidak berlarutan.

“Namun selepas beberapa hari berlalu, air yang tidak berbau ini menjadi semakin merah sehingga menyebabkan kami sekeluarga takut untuk menggunakan ia bagi tujuan memasak dan minuman,” katanya.

AAKJ ; 22 tahun dan rakyat masih guna telaga....bukannya zam-zam..sirap hehe


Aakj harap sangat pihak-pihak yang lain tidak mempermainkan gelaran yang begitu mulia walaupun bertujuan nak mempersendakan nik aziz yang dah memang sejak awal lagi dah haru biru dalam agama...

Di sini aakj mohon sangat Kelab T.I.B.A.I menimbang semula agar tidak menggunakan gelaran "Mursyidul Am"..bukan kerana Aakj kasyaf..nampak apa yang orang lain tak nampak..dan bukan kerana Aakj taraf wali tahu siapa layak ataupun tidak...sekadar permintaan dari insan yang kerdil agar kita ambil pesan Ulama ;

" letak sesuatu perkara sesuai pada tempatnya..."




Wallahualam...bersambung part 2



TQ AAKJ!

No comments:

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Koleksi Artikel