Monday, September 28, 2009

Nik Aziz vs Ibrahim Ali - Siapa patut letak jawatan?

Cekati Tembaga menulis..

1 Syawal baru seminggu berlalu. Suasana meriah dan hening Syawal masih terasa. Hiruk pikuk kenderaan kota yang balik beraya masih ada saki baki yang belum kembali ke bandaraya. 1 Syawal merupakan saat untuk sanak saudara yang berjauhan sekian lama berhimpun kembali dalam riang gembira. Majlis-majlis rumah terbuka juga masih galak diadakan oleh di kalangan pimpinan kerajaan dan ahli-ahli politik.

Namun kemeriahan Syawal ini tercemar dengan perbalahan terbuka 2 tokoh di Kelantan yang semakin merebak. Nik Aziz Menteri Besar Kelantan yang sudah lama itu (1990-kini) hampir 20 tahun memerintah dan Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Pasir Mas saling cabar mencabar lawan agar meletakkan jawatan. Masing-masing ada alasan dan penyokong yang tersendiri.

Sejak Ibrahim Ali dianggap 'berpaling tadah' daripada Pas ekoran kritikan-kritikannya atas beberapa perkara, beliau sering dicerca sebagai pengkhianat kepada perjuangan Islam. Ibrahim Ali dilabel sebagai manusia yang tidak mengenang budi kerana kononnya lupa pada jasa pas yang telah memberikan laluan kepadanya bertanding di Pasir Mas atas lambang parti itu pada pilihanraya umum lalu.

" mu keno letok jawate berahim, kalu tidok amalanmu tuhe tidok terimo "

Ibrahim juga dianggap sebagai manusia derhaka kerana mengkritik kelemahan Nik Aziz dalam mentadbir negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga ini. Kemuncak kepada keadaan ini Ibrahim digesa meletakkan jawatannya sebagai Ahli Parlimen Pasir Mas.

Gesaan ini dibuat oleh beberapa pimpinan Pas yang beriya-iya sekali mempertahankan Nik Aziz walaupun semua orang tahu Nik Aziz telah gagal mentadbir Kelantan. Malah Nik Aziz sendiri turut menggesa Ibrahim Ali melepaskan kerusi parlimen Pasir Mas.

Kesungguhan Nik Aziz dijelmakan kelmarin, dalam kemeriahan umat Islam masih meraikan Aidilfitri Nik Aziz mengambil langkah mengulangi gesaan agar Ibrahim Ali melepaskan kerusi parlimen Pasir Mas. Nampaknya perjuangan Nik Aziz sekarang adalah bagi memastikan Ibrahim Ali tidak lagi menyandang kerusi parlimen Pasir Mas.

Sikap Nik Aziz ini menunjukkan seolah-olah tidak lengkap pemerintahan selama 20 tahun Nik Aziz di Kelantan sekiranya beliau gagal menumbangkan Ibrahim Ali dari kerusi Pasir Mas. Ia mencerminkan sikap busuk hati ekoran dendam yang tidak berkesudahan terhadap Ibrahim.

Apabila Nik Aziz sendiri yang jadi kepala kecam Ibrahim Ali, maknanya Nik Aziz angkat taraf Ibrahim sama macam dirinya, kata orang Kelantan.. pade gu. Jadi pengampu-pengampu Nik Aziz jangan pandang lekeh dengan Ibrahim.. Nik Aziz pun iktiraf dia, pendek kata malam-malam Nik Aziz asyik mimpikan Ibrahim Ali.

Sebab tu apabila Ibrahim balas gesaan Nik Aziz tu dengan menyuruh Nik Aziz yang letak jawatan kerana gagal menunaikan amanah mentadbir Kelantan, Nik Aziz begitu cepat menggelabah.

Gesaan Ibrahim ini telah buatkan Nik Aziz panas pedih kata orang Kelantan. Nik Aziz masuk perangkap dia sendiri. Dia syok-syok suruh Ibrahim letak jawatan sehingga dia lupa orang yang paling banyak alasan untuk letak jawatan ialah dirinya sendiri.

Ibrahim Ali telah berikan 10 hujah kenapa Nik Aziz mesti letak jawatan daripada menjadi Menteri Besar.

Semua orang tahu Nik Aziz adalah Menteri Besar Kelantan yang paling lemah dalam sejarah. Sehingga hari ini, hampir 20 tahun berkuasa tidak ada pencapaian Nik Aziz yang boleh dibanggakan oleh rakyat Kelantan.

Sebut saja apa pencapaian Nik Aziz dalam apa juga bidang, aspek kebendaan, fizikal, keagamaan, perpaduan rakyat, atau apa saja, pasti kita akan gagal untuk senaraikannya. Ini kerana walaupun 20 tahun Allah berikan peluang, ia gagal dimanfaatkan.

Walaupun dengan berada di puncak kuasa kerajaan negeri, Nik Aziz telah mensia-siakan tanggungjawab Allah itu.

Kelemahan Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan terus ketinggalan di belakang.
Kelemahan Nik Aziz menyebabkan ratusan ribu rakyat Kelantan terpaksa berhijrah ke luar untuk mencari rezeki.
Sebab Nik Aziz juga ekonomi Kelantan lembab, apabila perbelanjaan kerajaan negeri jauh lebih besar daripada pendapatan. Kalau bukan dibantu oleh kerajaan Pusat nescaya ekonomi Kelantan akan lumpuh.
Sebab Nik Aziz infrustuktur Kelantan terus daif. Walaupun setelah bertahun Pusat beri pinjaman RM600 juta untuk baiki kualiti air, rakyat Kelantan sehingga kini masih terus menogok air karat.

Tak lemah lagi ke ketua kerajaan macam ni.

Jadi apabila Ibrahim nasihatkan Nik Aziz letak jawatan, sebenarnya Ibrahim telah berusaha selamatkan Nik Aziz daripada terus tanggung dosa atas kegagalan demi kegagalan tersebut.

Sekiranya Nik Aziz letak syarat untuk dia letak jawatan sebagai MB, Ibrahim Ali mesti letak jawatan sebagai MP Pasir Mas, aku rasa Ibrahim Ali tidak akan teragak-agak untuk bersetuju.

Bukan Ibrahim Ali saja setuju, aku pun setuju.
Malah ramai pemimpin Pas Kelantan pun sangat setuju, terutama orang yang dah lama sangat idamkan kerusi empuk Menteri Besar.

Ibrahim Ali tidak akan teragak-agak untuk berkorban demi rakyat Kelantan kerana dia tahu Kelantan sudah lama maju kalau bukan Nik Aziz yang jadi Menteri Besarnya.

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...