Thursday, October 29, 2009

Wakil Rakyat Pas akan cerai isteri talak tiga jika keluar Pas..

Cekati Tembaga menulis..

Sesungguhnya amat mengejutkan apabila membaca pendedahan ekslusif blogger Mahaguru58 berkaitan dengan apa yang dikatakan peraturan wajib yang mengikat seseorang calon Pas sebelum diberikan watikah atau kebenaran mewakili parti itu dalam pilihanraya.

Mahaguru58 mendedahkan betapa sesiapa juga yang telah dipilih menjadi calon Pas dalam pilihanraya kecil atau pilihanraya umum untuk kawasan Parlimen atau DUN, dia terlebih dahulu diwajibkan untuk menandatangani lafaz taklik MENCERAIKAN ISTERI DENGAN TALAK TIGA seandainya selepas menang ia berpaling tadah dengan meninggalkan Pas. Ini bagi mebolehkan Pas memastikan calonnya tidak akan mengkhianati parti itu.

Ini bermakna memang betul khabar angin sebelum ini yang tersebar dari mulut ke mulut tetapi tidak ada sesiapa yang dapat buktikan. Tetapi dengan pendedahan ini memang membuktikan betapa ikrar gila yang sama sekali tidak ada dalam Islam ini sememangnya diamalkan dalam Pas.

Sebab tu tidak ada wakil rakyat Pas keluar dari parti itu walaupun setelah menyedari tidak dapat menyumbang apa-apa kepada rakyat. Tentu sekali tidak ada wakil rakyat Pas yang sedia bercerai talak tiga dengan isteri jika meningalkan parti itu.

Bayangkan perkara jahiliah seperti ini berlaku dalam Pas. Adakah ini adil kepada wakil rakyat Pas itu? Atau yang lebih penting adakah ini adil kepada isteri wakil rakyat Pas berkenaan? Kenapa apabila suami yang jadi wakil rakyat, isteri yang akan menanggung padah? Apakah ini tuntutan Islam? Pastinya tidak sama sekali.

Kalau benda ni tidak ada ada dalam Islam dan pastinya suatu kezaliman kepada isteri dan anak-anak wakil rakyat Pas, kenapa ianya menjadi kewajipan yang diamalkan meluas dalam Pas? Sebabnya politik. Pas lebih utamakan kuasa dari menegakkan hukum agama.

Kita pasti ahli dan penyokong Pas tidak tahu hal ini. Jika tahu pun sekadar khabar-khabar angin sahaja yang pastinya akan dinafikan sekeras-keasnya oleh pimpinan Pas.

Tapi dengan pendedahan Mahaguru58 ini, diharapkan semua kita terutama yang jiwa Pasnya seumpama besi waja kentalnya agar membuka mata hati dan celikkan minda. Sedarlah kita betapa sejak zaman berzaman Pas memang mempergunakan Islam untuk kepentingan kuasa dan harta dunia.

Semoga dengan pendedahan Mahaguru58 ini juga kita sangat berharap agar tokoh-tokah agama dan Mufti tampil mengulas perkara ini dan menjelaskan apakah cerai taklik seperti ini memenuhi tuntutan Islam.

Sesungguhnya ini adalah tanggungjawab Tuan-Tuan yang tinggi ilmu agamanya untuk menjelaskan kepada rakyat jelas duduknya perkara ini dari sudut hukum Allah. Kita berharap dengan ini masyarakat dapat dipelihara daripada dipesongkan dengan amalan yang bertentangan dengan agama.

Moga-moga Tuan-Tuan akan diberikan Allah sepenuh kekuatan untuk berkata yang sebenar-benarnya dan bertindak dengan sejujur-jujurnya.
.

2 comments:

pulasperut said...

menarik bro. gali lagi bro...

Cucu Tok Murai said...

meme bijok ah bro....korek bro

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...