Monday, August 10, 2009

ARAK di Selangor - menanti kenyataan rasmi Pas

Cekati Tembaga menulis..

Muktamad! ARAK memang tidak ada apa-apa halangan untuk dijual di mana-mana kawasan di Selangor termasuklah di depan rumah kawan-kawan kita di negeri itu. Kalau kedai serbaneka di sebelah Masjid pun jual ARAK kita tak boleh pertikai sebab Menteri Besar Selangor kata tidak ada halangan untuk jual ARAK di kawasan majoriti Islam. Terpulanglah pada kedai tu nak jual ke tidak..

Tuntutan Pas Selangor agar larangan itu dikuatkuasakan tidak dilayan Khalid. Malah Khalid arahkan semua Exconya tutup mulut dalam isu ini. Katanya isu ARAK tidak berbangkit lagi.

Aku simpati juga kepada Dr Hassan Ali dan pimpinan Pas Selangor. Mereka sendirian dalam hal ini. Tidak ada backup dari Pas Pusat.

Mana ketegasan Mursyidul Am?
Mana pengaruh Presiden Pas?
Mana Timbalan Presiden?

Nak harap suara Anwar Ibrahim kritik DAP tak payah mimpilah.. nak dengar juga apa komen Zaid Ibrahim yang kononnya akan diangkat jadi ayam sabung baru PKR.

Dalam hal ARAK ini hanya Ketua Pemuda Pas Pusat yang bangkit bersuara, bertegas agar larangan ini dikuatkuasakan juga di Selangor. Pemuda Pas Pusat memberikan tempoh sebulan kepada kerajaan Selangor untuk menguatkuasakan larangan itu.

Khalid memberi alasan tidak mempunyai kuasa dalam hal ini. Bukankah Hassan Ali bertindak berdasarkan Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang digubal oleh kerajaan Barisan Nasional Selangor dan dikuatkuasakan oleh kerajaan BN Selangor pada 22 November 1996. (Rujuk Hambali Latif)

Masa BN perintah dulu pun sudah dikuatkuasakan enakmen ini tetapi mengapa zaman Khalid Ibrahim boleh dia kata tiada kuasa.

Apa yang tak ada kuasanya. Atau apakah Khalid bermaksud tidak ada kuasa itu kerana kuasa beliau sebagai Menteri Besar dipegang oleh orang lain? Atau apakah beliau perlu mendapat restu dan kelulusan DAP 'dua beranak' terlebih dahulu?

Beza semasa BN memerintah, Melayu dan ISLAM menjadi ketua tetapi pada zaman pembangkang memerintah orang bukan Melayu dan bukan ISLAM yang naik jadi kepala, patutlah Melayu dan ISLAM dalam pakatan pembangkang kena ikut kepala mereka.

Begitulah nasib ISLAM di negeri termaju negara.
.

1 comment:

mail lambong said...

UMNO TUMBANG ARAK TERHAPUS

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...