Thursday, August 27, 2009

keutamaan bulan Ramadhan.

Keutamaan Puasa Ramadhan dan amal ibadat padanya.

Keutamaan dan keistimewaan puasa Ramadhan bukan sahaja terletak pada kewajipan puasanya sahaja, tetapi juga pada amalan-amalan lain yang dilakukan di dalamnya. Maka perbanyakkanlah amalan di bulan ini semoga kita memperolehi kelebihan yang disediakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya. Antara amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah (SAW) ialah :-

1. Dari Abu Hurairah RA. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Sembahyang lima waktu, sembahyang Jumaat ke Jumaat dan Ramadhan ke Ramadhan yang lain adalah penghapus dosa antaranya apabila tidak dilakukan dosa-dosa besar.

2. Dari Abu Hurairah R.A. katanya Rasulullah SAW. bersabda yang beramksud " Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka ia diampun dosanya yang terdahulu "..

3. Dari Anas bin Malik meriwayatkan daripada Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud " Bahawasanya bulan Ramadhan ini telah mendatangi kamu, padanya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Maka barangsiapa yang tidak mendapat pahala padanya maka sesungguhnya ia tidak mendapat semua kebajikan , dan tidak mendapat kebajikan Ramadhan melainkan tiap-tiap orang yang tidak mendapat pahalanya "

4. Dari Abu Hurairah RA. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud " Apabila datang malam pertama bulan Ramadhan , maka segala syaitan dan jin yang jahat dirantaikan dan ditutup pintu-pintu neraka sedangkan pintu syurga dibukakan. Seorang penyeru berseru "Wahai orang-orang yang mencari kebaikan , terimalah !..Dan wahai orang yang mencari kejahatan, berhentilah !.." Dan Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan dari neraka , yang demikian itu berlaku pada tiap-tiap malam Ramadhan"..


Bersambung........

No comments:

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...