Sunday, November 1, 2009

Piala Malaysia Hadiah Persaraan Nik Aziz..

Cekati Tembaga menulis..

Aksi bertenaga di Kota Bharu Selasa lepas disambung hingga ke Kangar malam tadi, menamatkan penantian sejak sekian lama Kelantan untuk mara ke perlawanan akhir buat kali kedua pada tahun ini.

Kalau di Kota Bharu sokongan 30,000 penyokong setia Red Worriors membolehkan Kelantan membenam Perlis 2-0, dengan bekalan kekuatan yang sama Kelantan melumpuhkan sama sekali sisa-sisa harapan Singa Utara dengan Mohd NorFarhan mencipta gemilang tersendiri dengan ledakan 3 gol.

Tiada siapa yang boleh menafikan kehebatan Kelantan pada tahun ini banyak bergantung kepada perancangan dan kepintaran Tan Sri Annuar Musa, Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) merencana dan mencorak hala tuju baru kepada skuad itu.


Bermula dengan pemilihan pemain dan jurulatih, meningkatkan kecekapan pengurusan dan mengutamakan kebajikan semua orang, harus menjadikan setiap pemain negeri lain cemburu dengan pemain-pemain Kelantan.

Berbanding dengan negeri-negeri lain yang mengharapkan sumbangan kerajaan negeri, KAFA menjana sendiri pendapatan melalui kebijaksanaan dan pengalaman Annuar Musa sebagai bekas Menteri Belia dan Sukan, tanpa sedikit pun menagih belas ehsan kerajaan negeri.

Tahukah tuan-tuan di saat negeri-negeri lain berlumba-lumba mengumpul beratus ribu malah berjuta daripada sumbangan kerajaan negeri masing-masing, kerajaan Kelantan hanya meluluskan peruntukan kecil daripada bajet tahun ini untuk kemajuan bolasepak Kelantan.

Kenapa? Apakah kerana kerajaan Kelantan tiada hasil? Apakah kerana Kelantan tiada sumber? Ia hanya kerana Bolasepak Kelantan diketuai oleh Annuar Musa, yakni orang UMNO. Itu saja.

Pada tahun lepas kerajaan negeri beriya-iya mahukan Nik Aziz menjadi Presiden KAFA atas kapasiti sebagai Menteri Besar sebagaimana diamalkan di negeri-negeri lain tetapi kredibiliti Nik Aziz tidak diyakini oleh majoriti ahli majlis dan persatuan-persatuan gabungan.

Menyedari akan tewas di tangan Annuar Musa dalam pemilihan jawatan Presiden KAFA itu ekoran sokongan badan gabungan yang memihak kepada Annuar, Nik Aziz mengambil keputusan menarik diri. Lantas Annuar Musa diumumkan menang tanpa bertanding.

Mungkin kerana mengakui kebolehan Annuar Musa untuk mencorak halatuju bolasepak Kelantan, kerajaan negeri pimpinan Nik Aziz memikirkan tidak perlu memberi bantuan kewangan kepada KAFA. Cukuplah sekadar doa dan atas kesudian Annuar Musa memimpin KAFA kerajaan memberi sejumlah peruntukkan yang dikira layak, bukan RM 100 ribu, bukan RM10 ribu.. tapi RM10.00. Betul tuan-tuan. RM10.00.

Bayangkan bagaimana Annuar Musa nak bina sebuah pasukan bola yang mantap dengan hanya peruntukan menyamai seminggu belanja budak sekolah rendah? Apakah ini kerana segelintir manusia di bawah ketiak Nik Aziz mahu melihat Annuar Musa gagal mentadbir KAFA dan boleh dijadikan alasan disingkir dari jawatan presiden?

Tapi orang bernama Annuar Musa ni sudah dapat membaca perkara ini. Biarpun sedar tidak akan mendapat kerjasama dan peruntukkan daripada kerajaan Kelantan, Annuar Musa tetap tidak mahu mengalah dan sentiasa memerah otak untuk melihat bolasepak Kelantan kembali gemilang mengulangi prestasi era 1970an.

Lantaran itu sebagai Presiden KAFA Annuar berusaha sendiri mengumpul dana, meningkatkan kecekapan pengurusan termasuk mendapatkan jurulatih berpengalaman dan pemain berkualiti bagi memastikan penampilan Kelantan disegani lawan.

Dan hasilnya pada tahun ini, final 7 November minggu depan Kelantan akan sekali lagi bertandang ke Stadium Nasional Bukit Jalil dan pastinya ribuan penyokong Red Worriors akan mengulangi banjir merah di stadium Bukit Jalil.

Di sebalik desas desus tentang persaraan Nik Aziz sebagai Menteri Besar Kelantan yang berlegar di telinga masyarakat kini, kita mohon kepada Nik Aziz yang dijadualkan mengerjakan ibadat haji pada pertengahan November ini iaitu yang terakhir sebagai Menteri Besar Kelantan, kita minta Nik Aziz memanjatkan doa di depan Kaabah agar skuad kendalian Annuar Musa kali ini akan mampu menamatkan penantian berpuluh tahun Kelantan untuk membawa pulang Piala Malaysia ke Kota Bharu.

Lupakan sekejap Annuar Musa itu orang UMNO sebaliknya kita harap Nik Aziz dapat memberikan baktinya yang terakhir sebagai menteri besar untuk kepentingan bolasepak Kelantan.

Moga-moga kejayaan membawa pulang Piala Malaysia ini akan menjadi hadiah persaraan yang paling bermakna kepada Tok Guru..
.

3 comments:

Jerinho said...

tau pikir dunio jah mung ni dih. tok guru ko lamo ko x rama buke mung nok pk. ado nabi muhammad rusing pasa suke umat dio maso dio nok wafat? gi ngaji mung nuh. gi ngaji

Cucu Tok Murai said...

gapo namo demo kecek tuh jerinho...kabar2 atek gak..
jangan duk jadi pok turut hok xtau gapo gak....

Cucu Tok Murai said...

dengar ore kecek gak kecek atek demo tuh....jangan duk totok sangat gak kita ni..doh mung la jadi gati tok guru...

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...