Monday, January 4, 2010

Masyaallah.. Ada juga orang Islam sanggup gadai agama demi undi

Cekati Tembaga menulis..
Jendela tahun baru 2010 hampir seminggu kita lalui namun tidak seperti mana tahun-tahun sebelum ini, tahun baru 2010 rupanya menjadi titik hitam yang tengik kepada kita umat Islam di negara ini.
Fajar tahun baru disinsing dengan keputusan mengejutkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan bahawa larangan Kementerian Dalam Negeri kepada Gereja Katolik untuk menggunakan nama Allah dalam penerbitannya adalah tidak sah dan batal. Ini bermakna Gereja Katolitik dibenarkan menggunakan kalimah suci ini dalam apa juga urusannya.

Maknanya setelah lebih 50 tahun merdeka, umat Islam yang tidak pernah dipertikaikan hak ekslusifnya dalam urusan agama, terang-terang dipersenda dan diperlekehkan sehingga kalimah Allah pun orang bukan Islam mahu rampas.

Justeru tidak hairanlah ianya menimbulkan bukan sahaja rasa tidak senang orang Islam, malah seluruh pelusuk negara melahirkan kekesalan yang amat sangat dengan keputusan Mahkamah Tinggi ini.
Bantahan demi bantahan, demontrasi demi demontrasi, perarakan demi perarakan dibuat oleh pelbagai pihak. Bantahan ini disuarakan parti-parti politik dan NGO dengan tidak mengenal batasan fahaman politik. UMNO dan Pas senada, NGO juga seirama..pokok pangkalnya ini bukan perkara remeh kerana kesannya teramat besar terhadap kestabilan negara ini.
Persoalan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ini bukan soal hak atau perundangan semata-mata tetapi lebih dari itu ia menjadi perkara asas dan dasar kepada kedaulatan agama Islam di negara ini. Perlembagaan jelas menegaskan Islam adalah agama rasmi negara, dakyah agama lain sama sekali tidak dibenarkan kepada umat Islam dan undang-undang ini akan kekal sampai bila-bila.
Sebagaimana kenyataan Ust Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden Pas yang mengatakan keputusan mahkamah itu bukan sahaja melanggar peruntukan Perlembagaan Persekutuan malah melanggar akidah umat Islam dan ini tindakan yang tidak dapat diterima.
Beliau menyeru seluruh umat Islam agar bersatu menyokong rayuan yang dibuat oleh Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Dalam Negeri terhadap keputusan itu.
Ia diperkukuhkan oleh kenyataan Nik Aziz yang buat pertama kalinya memberikan pandangan yang selari dengan jumhur Ulama' dengan menentang penggunaan nama Allah oleh orang bukan Islam biarpun sejak sekian lama sentiasa memilih jalan kontroversi. Saya bersyukur kerana sekurang-kurangnya dalam hal sebegini besar Nik Aziz akur pandangan Ulama lain.
Tetapi malang sekali masih ada wakil rakyat Pas yang begitu berkeras menyokong keputusan mahkamah itu. Saya tidak rela menulis namanya di BICARA KELANTAN kerana ternyata tindakannya bukan hanya memalukan Islam malah meletakkan agama di tapak kasut semata-mata mempertahankan sokongan penganut Kristian kepadanya dalam pilihanraya.

Biarpun terhutang budi kepada orang Kristian yang menyokongnya sehingga berjaya menjadi wakil rakyat tapi apabila orang persenda agama kita sampai begitu sekali sehingga nama Allah pun mahu dirampasnya dan orang Islam kita sendiri menyokongnya, saya serahkan kepada para pembaca untuk menentukan sikap dan kepala otak wakil rakyat Pas ini.
Mulanya saya ingatkan dia seorang saja yang redha nama Allah ini dikongsi dengan agama Kristian tetapi rupa-rupanya dalam senyap kepala pembangkang negara ini juga tidak kisah Allah diguna oleh orang Kristian. Terima kasih kepada Panglima Perang Cyber kerana mendedahkan klip video ini. Pembaca boleh tengok di sini.
Ilmuan Islam terkemuka Prof. Dato' Dr. Haron Din yang juga Timbalan Mursyidul Am Pas, menyatakan mana-mana umat Islam yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam akhbar mingguan Herald-The Catholic Weekly dalam penerbitannya boleh membawa kepada kekufuran.
Kepada orang yang lebih pentingkan undi Kristian itu nilai sendirilah..
.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam bro, nampak gayanya Khalid Samad dan Anwar kena banyak-banyak berastrafal...... kalau perlu kena mengucap dua kalimah Syahadah sekali lagi..............

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Koleksi Artikel