Tuesday, January 5, 2010

Sultan disuruh berubat dalam negara, wakil rakyat Pas dihantar berubat ke China..

Cekati Tembaga menulis..

Apabila Nik Aziz membuat kenyataan akhbar pada November lepas bahawa Mesyuarat Exco Kelantan memutuskan untuk membawa balik Sultan Kelantan berubat dalam negara, saya tidak bercadang memberikan reaksi kerana merasakan ianya tidak sepenting mana.

Biarpun pada masa itu Nik Aziz memberikan alasan lucu yang tidak munasabah iaitu sekiranya dibawa balik Tuanku Sultan berubat dalam negara, rakyat akan merasa dekat dengan Tuanku dan boleh mendoakan kesejahteraan baginda agar cepat sembuh. Agaknya kalau Sultan terus berubat di luar negara, doa Nik Aziz dan rakyat Kelantan tidak sampai.

Sebab itu saya tidak berminat memberikan respon kepada kenyataan Nik Aziz itu. Tetapi semalam sekali lagi Nik Aziz ulangi hasrat kerajaan Kelantan itu dengan membaca apa yang dikatakannya sebagai Laporan Panel Perubatan Sultan Kelantan.

Menurut Nik Aziz panel yang disertai oleh 6 orang pakar perubatan dari beberapa hospital terkemuka dalam negara mengsyorkan agar Tuanku Ismail Petra dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Bagaimanapun keabsahan laporan itu diragui apabila dipertikaikan sendiri oleh Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra. Menurut Tengku Temenggung, bagaimana panel perubatan itu boleh menyediakan laporan sedangkan mereka tidak pernah melawat apatah lagi memeriksa baginda Sultan Kelantan sendiri. Kenyataan Tengku Temenggung Kelantan boleh dibaca di sini.

Tengku Temenggung juga melahirkan rasa terkilan kerana kegagalan Nik Aziz mengadap Sultan Kelantan di Singapura walaupun sudah dititahkan mengadap baginda sebanyak 2 kali. Menurut beliau jika Nik Aziz mengadap pastinya beliau dapat melihat sendiri keadaan Tuanku dan dapat melihat perbezaan antara laporan panel yang dilantik kerajaan negeri dengan laporan yang dikeluarkan oleh pihak hospital.

Sejak Mei 2009, Sultan Kelantan menerima rawatan di Hospital Mount Elizabeth, Singapura dan Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Tengku Mahkota Kelantan dilantik sebagai Pemangku Raja sehingga kesihatan baginda Sultan kembali pulih.

Kita hairan mengapa Nik Aziz dan kerajaan Kelantan beriya-iya benar mendesak Sultan Kelantan dibawa balik berubat dalam negara?

Apakah benar hasrat kerajaan Pas membawa balik Sultan Kelantan berubat dalam negara kerana kerajaan Kelantan tidak mampu menangung kos rawatan yang mencecah jutaan ringgit?

Atau apakah benar kerajaan Kelantan sudah kehabisan dana untuk menanggung kos rawatan baginda Sultan?

Sebagai rakyat Kelantan, kita merasa cukup terkilan kerana Pas Kelantan begitu tergamak menggunakan alasan merapu dan tidak masuk akal untuk mendesak Sultan dibawa balik. Sejak bila Pas percaya kepakaran doktor-doktor tempatan?

Kita kesal kerana disamping desakan membawa balik Sultan berubat dalam negara, Pas membelanjakan RM200,000 menghantar wakil rakyatnya yang sakit berubat hingga ke China. Baru-baru ini ADUN Galas dihantar menerima rawatan di Guangzhao, China. Kini ada ura-ura nak hantar ADUN Melor pula ke luar negara.

Sultan dia suruh balik, wakil rakyat dia pula dihantar.
.

No comments:

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Koleksi Artikel