Wednesday, January 6, 2010

Kerajaan Barisan Nasional berjaya tangguh kebenaran penggunaan kalimah Allah

Cekati Tembaga menulis..

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menangguhkan pelaksanaan perintah yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan mingguan Herald-The Catholic Weekly sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan.

Rayuan bagi pihak kerajaan dibuat oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail di hadapan Hakim Lau Bee Lau, hakim yang sama ketika Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan pada Khamis lalu, membenarkan permohonan Gereja Katotolik menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Ini bermakna keputusan Khamis lalu belum dapat dikuatkuasakan oleh pihak gereja.

Tindakan pantas kerajaan Barisan Nasional ini sekurang-kurangnya meredakan sedikit kegusaran hati umat Islam negara ini yang membara apabila mendengar kebenaran yang diberi kepada Gereja dalam hal sensitif ini.

Sejak seminggu lalu, seluruh umat Islam melahirkan bantahan. Bukan menolak toleransi beragama orang lain, jauh sekali mahu mencetuskan huru hara tetapi mempertahankan hak ekslusif Islam sebagai agama rasmi negara yang sentiasa terpelihara daripada sebarang ancaman.

Pada saat Pas masih berbelah bahagi antara memelihara kesucian agama atau menjaga hati tetangga dalam pakatan pembangkang, ternyata UMNO juga yang terkedepan mengambil tanggungjawab memastikan Islam tidak boleh digugat.

Kita hairan sejak isu ini meletus, Pas takut-takut untuk menyatakan pendirian bimbang kalau-kalau akan menjejaskan sokongan dalam pilihanraya. Sebab itu walaupun orang Islam beramai-ramai membantah, Pas lebih bersedia mengambil jalan selamat dengan meminta semua pihak tidak menyalahgunakan kalimah Allah, tanpa sedikit pun mengulas apatah lagi mengkritik keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu.

Berbeza dengan pendirian yang dibuat oleh Ust Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden Pas yang menganggap keputusan mahkamah itu tidak dapat diterima kerana ia bukan sahaja melanggar peruntukan Perlembagaan Persekutuan malah melanggar akidah umat Islam. Beliau menyeru seluruh umat Islam agar bersatu membantah kebenaran yang diberikan selain menyokong rayuan yang dibuat oleh kerajaan.

Begitu juga pendirian Prof Dato' Dr. Haron Din, Timbalan Mursyidul Am Pas yang berpendirian mana-mana umat Islam yang menyokong keputusan memihak Herald-The Catholic Weekly boleh membawa kepada kekufuran dan syirik. Sebagai Ulama' terkemuka pastinya beliau telah menimbang pelbagai segi dan sudut demi memelihara kesucian Islam walaupun mendapat tentangan daripada sebilangan dalam Pas sendiri.

Seorang laqi yang senada dengan UMNO membela kalimah Allah ini adalah Zulkifli Noordin, Ahli Parlimen PKR dari Kulim. Namun perjuangannya membela kalimah suci ini dianggap oleh Khalid Samad sebagai mempunyai 'mentaliti seperti Umno'. Katanya, Zulkifli seharusnya menyelaraskan pandangannya mengikut pendirian partinya, yang mengalu-alukan keputusan mahkamah itu.

Memang menjadi mentaliti UMNO adalah istiqamah dalam perjuangan memastikan kalimah Allah itu dipertahankan daripada disalahgunakan pihak-pihak yang berkepentingan.

Menjadi dasar UMNO mengkalkan Islam sebagai agama rasmi yang tunggal di negara ini dan memastikan umat Islam tidak dikelirukan oleh dakyah agama lain.

Perjuangan UMNO adalah terus menjadi benteng kepada sebarang ancaman terhadap Islam. Dan kalau ini yang dituduh oleh Khalid Samad terhadap Zulkifli Nordin sekongkol dengan UMNO, memang Zulkifli memilih jalan yang betul berbanding jalan yang dipilih oleh partinya.
.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Salam bro, syukur Alhamdulillah......

Cekati Tembaga said...

YANG GAMBI - tq bro

NIK AZIZ PERMAINKAN KALIMAH ALLAH!

Promote your blog!

Mana-mana yg berkenaan yg nak blog die di link kan dlm blog ni blh tinggalkan pesanan kat komen ek.. peace! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Koleksi Artikel